توقف انتشار ۱۲هزار و ۸۰۰ تن دی‌اکسیدکربن در کشور

«پروژه بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در ساختمان» از جمله پروژه‌های در حال اجرای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. طرحی که تاکنون در ۱۹۶ ساختمان اداری، مسکونی و عمومی اجرایی شده است و پیش‌بینی می‌شود اجرای آن از انتشار ۱۲ هزار و ۸۰۰ تن دی‌اکسیدکربن پیشگیری کند.

 پروژه بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در ساختمان با هدف کاهش تولید گاز CO۲ همکاری مشترکی میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و  دفتر عمران سازمان ملل متحدد (UNDP) رقم زد.

فعالیت‌های این پروژه در سه بخش «قوانین و مقررات»، «پروژه‌های پایلوت و بازار بهینه‌سازی انرژی» و «آموزش تخصصی و آگاهی‌بخشی عمومی» شکل گرفته است. این سه بخش به «تفصیل، بررسی و بازبینی اسناد سیاستی، برای طراحی برنامه راهبردی و عملیاتی بین بخشی و اجرای آن»، «ارزیابی و صحت‌سنجی پروژه‌های پایلوت کارایی انرژی و محیط‌زیست در ساختمان‌های نمونه» و «ایجاد تحول در ساختار بازار انرژی بخش ساختمان با آموزش تمام ذینفعان زنجیره ارزش کارایی انرژی و محیط زیست» می‌پردازد.

آمارها گواهی می‌دهد که اجرای «طرح‌های پایلوت و راه‌کارهای بهینه‌سازی انرژی» تا کنون در ۱۹۶ ساختمان (۴۳ ساختمان اداری- عمومی و ۱۵۳ ساختمان مسکونی) در مجموع با زیربنای ۹۸۰ هزار متر مربع اجرا شده و در ۲۳۴ ساختمان (۳۷ اداری- عمومی و ۱۶۷ مسکونی) در حال اجرا است.

از دیگر دستاوردهای این پروژه می‌توان به مشارکت ۳۰ شرکت خصوصی، ۱۵ سازمان دولتی و ۵ انجمن تخصصی- صنفی اشاره کرد. پروژه بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در ساختمان تاکنون به صورت مستقیم به اشتغال ۳۰۰ نفر شده و به صورت غیر مستقیم برای ۹۰۰ نفر شغل ایجاد کرده است. این طرح، ۱۰ شرکت استارتاپی را هم به میدان می‌آورد.

همچنین، «۱۵ طرح فناوری بهینه‌سازی انرژی در ساختمان» حمایت شده از سوی این طرح در زنجیره تامین بازار هم با کمک این پروژه به مرحله تجاری‌سازی و بهره‌برداری عمده رسیده است.

اگر نگاهی به آمارها بیاندازیم، مجموع مقدار مصرف سالانه حامل‌های انرژی در ساختمان‌های اداری- عمومی و مسکونی که برای اجرای طرح پایلوت انتخاب شده‌اند، حدود ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب گاز و ۳۳ گیگاوات ساعت برق معادل ۲۴ هزار بشکه نفت خام است.

اجرای این طرح در ساختمان‌های مدنظر، می‌تواند به صرفه‌جویی ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز و ۶ هزار و ۸۰۰ مگاوات ساعت برق معادل ۱۰۳ هزار بشکه نفت خام منجر شود. این کار از انتشار ۱۲ هزار و ۸۰۰ تن معادل دی‌اکسیدکربن جلوگیری می‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا