کاهش دمای اروپا به دلیل اختلال در جریان های اقیانوسی

 جریان اقیانوسی به جریان وسیع آب گفته می شود که معمولا توسط نیروی باد یا امواج بوجود می آید. یکی از مهمترین جریان های اقیانوسی، گلف استریم نام دارد که در اقیانوس اطلس جریان دارد. شروع حرکت این جریان از خلیج مکزیک بوده و از تنگه فلوریدا خارج می شود تا به اقیانوس اطلس برسد و در آنجا به دو بخش تقسیم می شود؛ بخشی وارد شمال اروپا می شود و بخش دیگر وارد غرب آفریقا می شود. این جریان اقیانوسی یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده آب و هوای منطقه است.

تحقیقات نشان می دهد که عقب نشینی یخ دریای قطب شمال، سبب اختلال در این جریان اقیانوسی، در مقیاس جهانی شده است. در این گزارش آمده است که جریان گلف استریم در شمال اقیانوس اطلس به دلیل کاهش یخ دریا، کاهش یافته و سبب شده است که آب گرم گرمسیری کمتری وارد اروپای غربی شود. این عامل سبب می شود که هوای اروپا در سال های آتی کاهش یابد.

برای این تحقیقات، یک مدل اقیانوسی بر مبنای سال های 1958 تا 2014 میلادی طراحی شده است . این مدل نشان می دهد که عقب نشینی یخ دریا و نرخ هوای منطقه، سبب کاهش 20 درصدی تبادل حرارت سالانه در زمستان، از سال 1973 شده است. به گزارش ایرنا از ساینس، نتایج این تحقیقات در نشریه Nature Climate Change منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا