پیش نویس سند فناوری نرم و فرهنگ ساز تا ماه آینده تدوین می شود

 منصور کبگانیان پس از شصت و چهارمین جلسه شورای ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به اینکه در این سند فقط به اولویت سخت افزاری بسنده نخواهد شد، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اولویت های این سند شامل موضوعاتی مانند هنر، فرهنگ، صنایع دستی و حتی اسباب بازی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه طرح اولیه سند شامل اهمیت و ضرورت کار در این جلسه مطرح شد، اظهار کرد: در این جلسه مصوب شد که ارایه دهندگان سند در زمان محدود فرصت دارند تا پیش نویس طرح خود را ارایه کنند.

کبگانیان تاکیدکرد:ستاد فناوری نرم مدت هاست روی این موضوع کارمی کند و دبیر این ستاد گزارش خوبی در این زمینه ارایه کرده است. اعضای جلسه نیز نظرات و پیشنهادات خود را در مورد این سند مطرح کردند.وی با اشاره به اینکه تمام دستگاه های ذینفع و دخیل در این سند ملی باید حضوری فعال در روند تصویب آن داشته باشند تاکید کرد: کمیته کارشناسی در دبیرخانه ستاد تشکیل خواهد شد و همچنین در این جلسه مصوب شد تا تعدادی از دستگاههای ذینفع نیز در جلسات حضور داشته باشند.
قائم مقام ستاد راهبردی اجرای نقشه علمی کشور، فناوری نرم و فرهنگ ساز را شامل دو بعد محتوایی و فرهنگی و نیز استفاده از تکنولوژی های مدرن دانست و گفت: اگر روی محصولات فرهنگی سرمایه گذاری و بازاریابی نشود و مردم متقاضی این موضوع نباشند کیفیت این محصولات افت خواهد کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه متاسفانه استفاده از تکنولوژی مدرن و اقتصادی کردن موضوع، از جمله مواردی است که در این حوزه گسترش نیافت، تاکید کرد: این سند در صدد است به مباحثی بپردازند که چگونه می توان هم زنجیره تولید را حفظ کرد و هم شرکت های پس از انجان فعالیت های اقتصادی دچار افول نشوند.
وی ادامه داد: در خصوص برخی از اسناد علم، فناوری و ملی که در دستور کار قرار داد به خصوص سند مهم دریایی و اقیانوس شناسی کشور که تمام صنعت دریایی و کشتی سازی را پوشش می دهد، گزارشی ارایه شده است.

کبگانیان با اشاره به اینکه این سند توسط معاونت علمی و فناوری رییس جمهور ارایه شده است، گفت: یکی از دستگاه های ذینفع پیشنهاداتی در این زمینه داشت که رییس جمهور خواستند این مجموعه نیز نظرات و پیشنهادات خود را ارایه دهد.قائم مقام ستاد راهبردی اجرای نقشه علمی کشور افزود: این دستگاه نیز در این جلسه نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کرد.
وی سند محیط زیست را یکی دیگر از موضوعات ارایه شده در این جلسه اعلام کرد و گفت: تدوین این سند با کندی کار مواحه شده بود که سازمان محیط زیست همکاری خوبی را شروع و همچنین گزارش خوبی را به حاضرین در جلسه ارایه کرد.
کبگانیان ادامه داد: ساختار ستاد رهبردی نقشه جامع علمی کشور نیز در این جلسه مطرح شد و کلیات آن با محوریت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

وی به تذکر پیش از دستور این جلسه اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی تذکری در رابطه با فعالیت آزمایشگاه های مرجع ارایه کرد و راهکارها برای فعالیت مناسب این مجموعه ها مورد بررسی قرار گرفت.قائم مقام ستاد راهبردی اجرای نقشه علمی کشور با اشاره به اینکه برخی از تولیدات باید مورد آزمایش استاندارد قرار گیرد که این کار معطل مانده است گفت: معاونت علمی و فناوری رییس جمهور قول همکاری برای رفع این مشکل را دادند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا