دستورالعمل سیزدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت ابلاغ شد

مهندس عسکری در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: جشنواره حرکت که از دوره یازدهم با شرکت دانشجویان خارجی از سرتاسر جهان از سطح ملی به بین‌المللی ارتقا یافت، رویدادی است برای نمایش دستاوردهای برتر علمی دانشجویانی که در قالب اتحادیه‌ها و انجمن‌های علمی‌دانشجویی در سطح دانشگاه‌های کشور فعالیت دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: این جشنواره، به‌صورت سالانه و با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با همکاری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور و حمایت و مشارکت نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم خاطر نشان کرد: تأکید اصلی جشنواره فوق بر هم‌افزایی، تکثیر ایده‌های خلاق و ایجاد انگیزه و نشاط در فعالیت‌های علمی دانشجویان است و تلاش دارد تا مبنا و مبدأ حرکتی نوین برای سازمان‌دهی فعالیت‌های علمی دانشجویی باشد و راهبرد اصلی اداره‌کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این دوره، تأکید بر زیست علمی دانشجویان با توجه به ماهیت فرهنگی و اجتماعی آن در ایامی است که کرونا سیمای فعالیت‌های دانشجویی را تغییر داده است.

به گفته عسکری، سیزدهمین دورۀ جشنوارۀ بین‌المللی حرکت از سویی مشابه دوازده دوره پیشین، رویدادی برای رقابت، عرضه و نمایش دستاوردهای برتر علمی دانشجویان است و از سوی دیگر با توجه به شیوع بیماری کرونا در سطح کشور و جهان، با رویکردهایی بدیع و جدید فعالیت خود را آغاز کرده است و تلاش دارد با جهت‌دهی مسئولانه فعالیت دانشجویان در مسیر رفع مشکلات جامعه، تصویری از خلاقیت‌های دانشجویی در ایام کرونا را به تصویر بکشد و صورت‌های جدیدی که فعالیت‌های علمی‌وفرهنگی دانشجویان در این دوران به خود گرفته است را نمایان کنند.

وی تاکید کرد: افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های علمی داوطلبانه و خلاقانه و حمایت و تشویق آن‌ها، شناسایی انجمن‌ها و دانشجویان دارای دستاوردهای علمی تقدیر از آن‌ها، انعکاس و انتقال تجربه‌های علمی موفق و الگو بین دانشجویان، تشویق دانشجویان به فعالیت مناسب با اولویت‌ها و نیازهای کشور به‌منظور هم‌افزایی انجمن‌ها و تقویت اتحادیه‌های انجمن‌های علمی دانشجویی از جمله اهداف سیزدهمین دورۀ جشنواره بین‌المللی حرکت است.

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم افزود: همچنین آشنایی صاحبان صنایع و معادن، حرف و مشاغل، سامانه‌های دولتی و غیردولتی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی دانشجویان و افزایش تعاملات بین‌المللی بین دانشجویان ایرانی و خارجی از دیگر اهداف این جشنواره به‌حساب می‌آید.

وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل اجرایی جشنواره بین‌المللی حرکت، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور موظف شده‌اند تا بر اساس سیاست‌های خود و اهداف مندرج در این دستورالعمل، جشنوارۀ دانشگاهی حرکت را در چارچوب این دستورالعمل و در دو بخش رقابتی و نمایشگاهی پیش از برگزاری جشنوارۀ بین‌المللی حرکت برگزار کنند.

عسکری تاکید کرد: در بخش رقابتی آثار و دستاوردهای علمی انجمن‌ها و دانشجویان دانشگاه پس از اعلام فراخوان و اطلاع‌رسانی توسط دبیرخانه‌های دانشگاهی دریافت و آثار برتر برای شرکت در مرحلۀ بین‌المللی جشنواره معرفی می‌شوند. حوزه‌های رقابتی جشنوارۀ بین‌المللی حرکت شامل انجمن‌های برتر، فعالیت خلاقانه، نشریه، مسابقه، محتوای دیجیتال، کارآفرینی، بخش ویژه، کتاب، اختراع و دانشگاه می‌شود. در این دوره از جشنواره دو بخش «انجمن پویا» و «ایده‌شو» نیز که تجربۀ موفق برگزاری آن‌ها طی چند سال آخر اقبال زیادی را به خود جذب کرده است، به‌صورت رسمی در دستورالعمل درج شده است تا با اهتمام بیشتری بتواند فعالیت‌های خلاقانۀ دانشجویان را به تصویر بکشد.

به گفته وی، شورای سیاست‌گذاری جشنواره بین‌المللی حرکت نیز که متشکل از مسئولان ستادی و دانشگاهی است، وظیفۀ سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان جشنواره و نظارت بر روند اجرایی دستورالعمل اجرایی جشنواره را برعهده دارد. برای داوری آثار رسیده به جشنواره، کمیته داوری متشکل از اعضای هیئت علمی، اساتید و صاحب‌نظران دانشگاه و استادان مشاور انجمن‌های علمی، اعضای فعال و باتجربه در انجمن‌های علمی تشکیل می‌شود تا با دقت و ظرافت و بر اساس استانداردهای تعیین‌شده نسبت به داوری آثار دانشجویان اقدام کنند.

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم در پایان گفت: آخرین ایستگاه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی حرکت پس از برگزاری نمایشگاه جشنواره که با توجه به شرایط موجود در کشور و جهان به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد، معرفی اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و دانشجویان برگزیده سال در هر یک از حوزه‌های رقابتی و ارائه تندیس جشنواره، لوح تقدیر و اهدای هدیه در قالب مراسم اختتامیه جشنواره است. در بخش بین‌الملل نیز مشابه سنوات پیشین پس از انتشار فراخوان آثار رسیده به جشنواره مورد داوری قرار گرفته و آثار برگزیده مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا