پژوهش جدید : پیر شدن یک احساس روانی است

سینا پرس: با استفاده از قدرت ذهن و تلقین می توان فرایند پیری را کندتر کرده و از نظر جسمی سالم تر ماند . مطالعات جدید نشان می دهد که پیر شدن یک احساس روانی است و از ذهن انسان ایجاد می شود. محققان و دانشمندانی از دانشگاه Yale در شهر نیوهیون از ایالت کانتیک و دانشگاه برکلی در شهر برکلی از ایالت کالیفورنیا کشور ایالات متحده امریکا به پژوهش و تحقیق ارتباط ذهن و مساله پیری پرداختند.

این محققان از یک روش نیمه آگاهانه استفاده کردند که اشاره تلویحی (implicit intervention) یک گروه با اشاره مستقیم (explicit intervention) گروه دیگر نامیده می شود.

در این تحقیق یکصد نفر داوطلبین در سنین مابین  61 تا 99 سال مورد مطالعه قرار گرفتند. دانشمندان از روشی بر پایه استفاده از ضمیر ناخودآگاه افراد استفاده کردند که اشاره تلویحی نامیده می شد و برای گروه دیگر نیز از اشاره مستقیم استفاده کردند. برای افرادی که از روش تلویحی استفاده می کردند کلماتی مانند باهوش و سرحال و پیر و سالخورده بر روی نمایشگر به نمایش در می آمد. ولی این کلمات به حدی سریع پدیدار شده و ناپدید می شدند که امکان تشخیص دقیق لغت نمایش داده شده بر روی لپ تاپ وجود نداشت. گروه دیگر ‌که از روش اشاره مستقیم برای آنها استفاده می شد نیز با یک وظیفه متفاوت روبرو‌ بودند. از این گروه درخواست شده بود که درباره افراد سالخورده فعال مطالبی را بنویسند.

این پژوهش و نتایج آن در مجله علوم روانشناسی به چاپ رسیده که نشان می دهد انسان هایی که اشاره تلویحی دریافت می کنند نه تنها دید بهتری از سن خود دارند بلکه از لحاظ فیزیکی نیز قادر هستند این دید مثبت را نشان دهند. این نتایج پس از هفته سوم پژوهش آشکار شدند.

Becca Levy مدیر بخش علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه  Yal،  در این مورد می گوید: چالش اصلی ما در این مطالعات این بود که شرکت کنندگان این پژوهش بتوانند بر کلیشه سن منفی که از طریق مکالمات روزمره در جامعه و یا از راه برنامه های کمدی تلویزیونی به دست می آورند، غلبه پیدا کنند.

به طور کلی نتایج این مطالعات موفقیت آمیز بوده و نشان می دهد که پتانسیل هدایت فرایند نیمه آگاهانه انسان به سمت افزایش عملکرد فیزیکی پیش می رود . در این پژوهش افرادی از گروه که در معرض چهار دوره از اشاره تلویحی قرار گرفتند نسبت به افراد همسن خود که فقط شش ماه تحت مطالعه قرار داشتند، بهبود فیزیکی بیشتری را نشان دادند.