جریمه ۲۰۰ هزار تومانی برای متخلفین کرونایی

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی طی سخنانی در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه همه افراد جامعه باید در اجتماعاتی که حاضر می‌شوند از ماسک استفاده کنند، گفت: اگر کسی از ماسک استفاده نکند پنجاه هزار تومان جریمه می‌شود و نیروی انتظامی و بسیج ما این وظیفه را بر عهده دارند که جریمه را به فرد متخلف اعلام کنند.

وی افزود: این طرح فعلا مربوط به تهران بزرگ است و بعد می‌تواند در صورت نیاز در سایر شهرها انجام شود.

رییس جمهور همچنین با بیان اینکه مردم برای مراسم سوگواری پایان ماه صفر پروتکل‌ها را مراعات کنند، تصریح کرد: امسال پیاده‌روی به سمت خراسان رضوی نداریم و همچنین هر مراسمی که برگزار می‌شود باید مراعات همه پروتکل‌ها را در نظر داشته باشد که قبلا هم به مردم ابلاغ شده است.

روحانی با تاکید بر اینکه رعایت بهداشت بهترین و تنها راه در شرایط فعلی برای مقابله با کرونا است، گفت: مثلا ما ممکن است با شیوع آنفولانزا هم مواجه شویم اما برای آن دوا و دارو داریم و امور بهداشتی برقرار است ولی برای کرونا هنوز دارو یا واکسن در اختیار نداریم و تنها راه توسل به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

وی با اشاره به تلاش‌های پزشکان برای دستیابی به واکسن کرونا ادامه داد: در کنار این موضوع خیلی مهم است که بیماران را سریعا شناسایی کنیم و راهش این است که تست‌هایی که انجام می دهیم را گسترش دهیم.

رییس جمهور ادامه داد: دیروز با وزیر بهداشت تلفنی صحبت کردیم و امروز هم اعلام کردیم که آماده‌ایم ده هزار تست علاوه بر تست‌های روزانه انجام شود و بودجه آن را هم تامین می‌کنیم. همچنین برای خریداری کیت‌هایی که خیلی آسان و در کوتاه زمان – حدود یک ربع یا بیست دقیقه – به ما جواب می‌دهد نیز صحبت شد که صد میلیون دلار برای خرید این کیت‌های مورد نیاز و خریدهای خارجی اختصاص دادیم.

وی گفت: البته در داخل هم کیت‌هایی در حال ساخت است و از خارج نیز تامین لازم را انجام می‌دهیم که در مجموع به تحول بزرگی در تست‌گیری منجر می‌شود.

روحانی با تاکید بر اینکه فرد مبتلا ممکن است علامت هم نداشته باشد اما ناقل باشد، تصریح کرد: مهم است که جلوی مسیر انتقال را بگیریم و برای اینکه این مسیر گرفته شود، به محض آنکه فهمید مبتلا شده است، به خانواده و محل کار خود اطلاع دهد و دو هفته در قرنطینه باقی بماند و حق خروج از قرنطینه را نداشته باشد.

وی ادامه داد: اگر فرد تخلف کند برای هر نوبت تخلف، ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود. سازوکار و سامانه آن مشخص شده و وزارت بهداشت مسئول آن است. این تخلف باید به حسابی که وزارت بهداشت امروز آن را اعلام می‌کند، واریز شود و اگر آن را واریز نکند از روش‌های دیگر گرفته می‌شود.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه این جریمه‌ها باید به حسابی که امروز توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود واریز شود، تصریح کرد: اگر فردی جریمه را پرداخت نکرد از راه‌های دیگر به عنوان بدهکاری آن افراد اقدام به عمل می‌کنیم که این موضوع نیز جزء مصوبات امروز ستاد ملی کرونا بود.

روحانی ادامه داد: نیروی انتظامی، بسیج و ناظران و بازرسان وظیفه دارند، مشخصات افراد متخلف را ثبت و به خود فرد اعلام کنند و او نیز باید ظرف دو هفته در حسابی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند مبلغ جریمه خود را واریز کند و چنانچه این واریز انجام نشود، از راه‌های مختلف، مبلغ جریمه از حسابش کسر می‌شود.

وی افزود: نیروی انتظامی از ابزار و وسایلی که در اختیار دارد استفاده می‌کند. ممکن است فردی ماسک ندارد و ناظران با او مواجه نشوند یا با او صحبتی نکند اما در عین حال به وی ابلاغ خواهد شد که چه روزی، در چه خیابانی، بدون ماسک بوده‌اید و موظف هستید ۵۰ هزار تومان جریمه را پرداخت کنید.

رییس جمهور با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی اصناف، اظهار کرد: اگر فردی که به عنوان خدمت‌دهنده در اصناف حضور دارد، خودش مراعات نکند، جریمه می‌شود. اگر به افرادی خدمت بدهد که دارای ماسک نیستند، باز هم جریمه می‌شود.

روحانی در توضیح میزان پرداخت جریمه از سوی متخلفان اصناف، گفت: بنابر گزارشی که ناظران خواهند داد، برای صنوف و فردی که در اصناف پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کند، در مرحله اول تذکر داده می‌شود، در مرحله دوم فرد ۳۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود، در مرحله سوم، ۱ میلیون تومان جریمه در انتظار اوست و در مرحله چهارم، محل کسب متخلف پلمب می‌شود.

وی با یادآوری اینکه چهار مرحله جریمه برای کسانی است که در اصناف فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: این افراد موظف هستند هم خودشان پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کنند و هم صرفا به افرادی خدمت دهند که آنان هم از ماسک استفاده می‌کنند.

رییس جمهور با اشاره به مصوبات ستاد مقابله با کرونا برای رعایت پروتکلهای بهداشتی در شبکه حمل و نقل عمومی گفت: متروها در کنار مراکز پرجمعیت شهری مانند پاساژها هستند. تیمی موظف هستند و حضوری به مردم ابلاغ می‌کنند. بسیج، نیروی انتظامی و بازرسان وزارت بهداشت به افراد تذکر می‌دهند. در زمینه مترو برای ورود به محوطه نیز ماسک‌زدن باید مراعات شود اما نسبت به تاکسی و اتوبوس شرایط متفاوت است.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به میزان جریمه در نظر گرفته شده برای رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در خطوط تاکسیرانی، اظهار کرد: اگر راننده تاکسی رعایت نکند و ماسک نزند، ۱۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود و اگر مسافر بدون ماسک را سوار کند برای هر نفر ۲۰ هزار تومان جریمه می‌شود.

وی تأکید کرد: همه از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی موظف هستند، اگر راننده‌ای که مراعات نمی‌کند شماره‌ پلاکش را یادداشت کنند و کد جریمه را بنویسند.  

رییس جمهور با اشاره به میزان جریمه تخلف از پروتکل‌ها در اداره‌ها گفت: نسبت به ادارات علاوه بر مقررات قبلی، افراد باید خود رعایت کنند و نسبت به افرادی که ماسک ندارند، خدمت ندهند. برای ورود به ادارات نیز مقرراتی مشخص شد؛ هم برای حراست و هم برای نگهبانی. آنها باید مانع ورود افراد بدون ماسک به ادارات شوند.  

روحانی تاکید کرد: اگر نگهبانی و حراست این وظیفه را رعایت نکند، همه مقرراتی که برای فرد متخلف گذاشته شده بود، برای حراست و نگهبانی هم جاری است. روسای بخش‌ها و ادرات هم اگر نظارت نکنند، خودشان شامل جریمه می‌شوند.

وی با اشاره به افزایش ابتلای خانوادگی به کرونا، گفت: در موج اخیر و در برخی از موارد، همه اعضای خانواده یعنی پدر، مادر، فرزند، پدربزرگ و مادربزرگ همه با هم به بیمارستان مراجعه کردند که این نشان از کاهش حساسیت‌ها در منازل و خانواده‌ها است.

رییس‌جمهور همچنین با اشاره به وضعیت ابتلای افراد به کرونا در ماه‌های اخیر، تصریح کرد: آمار ثبت شده اخیر مبتلایان به کرونا در کشورهای اروپایی چند برابر بیشتر از آمارهای آخر اسفند۹۸ و فروردین ۹۹ است که نشان از موج شدیدتر این بیماری دارد.

روحانی یادآور شد: البته جهش خاصی هم در این ویروس رخ نداده و همان شرایط قبلی را دارد اما شرایط انتقال کمی آسانتر شده است و امروز حد ابتلا در دنیا و کشورما بالا رفته است و ما باید حتما با این مسئله مقابله کنیم.

وی گفت: طبق آمارها تعداد فوتی‌ها نسبت به تعداد افراد مبتلا به کرونا خیلی فاصله دارد یعنی تعداد مرگ و میر نسبت به افراد مبتلا خیلی کاهش یافته که این نشان دهنده افزایش مراقبت بخش درمان کشور و همچنین خود مردم در این زمینه است که نقطه مثبت گزارش است.

رییس‌جمهور افزود: در گزارش امروز مشخص شد بیشتر افرادی که به کرونا مبتلا شده و فوت می‌کنند، بالای ۷۰ سال سن دارند و ما از همه افرادی که در سنین بالا و بالای ۷۰ سال هستند، می‌خواهیم مراقبت بیشتری انجام دهند. زیرا طبق گزارش این نمودار و آمارها،  وقتی سن فرد مبتلا از ۷۵ سال بیشتر می‌شود، احتمال مرگ ومیر افزایش می‌یابد.

رییس دولت تدبیر وامید، بیماری‌های زمینه‌ای را نیز در فوت افراد مبتلا به کرونا موثر دانست و اظهار کرد: از همه افرادی که سن بالا دارند، خواهش می‌کنم مراعات بیشتری در زمینه انجام دهند. البته در گزارشی که اینجا ارائه شد خوشبختانه در ۱۷ استان روند کرونا کاهش داشته است که جای تشکر دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا