حقایقی جالب درباره استیو جابز

استیو جابز بدون شک یکی از تاثیرگذارترین افراد در تاریخ محسوب می‌شود که باارزش‌ترین شرکت جهان را به همراه «استیو وزنیاک» تاسیس کرد. استیو جابز ۹ سال پیش به علت ابتلا به سرطان لوزالمعده جان خود را از دست داد. در حالی که جابز شخصیت مشهوری در جهان است و تمام علاقه‌مندان به دنیای فناوری او را می‌شناسند، در این مطلب نگاهی به چندین حقیقت جالب درباره مدیرعامل سابق اپل می‌اندازیم.
فرزندخوانده بود
پدر واقعی و بیولوژیکی جابز، فردی به نام «عبدالفتاح جان جندلی» است که در سوریه بزرگ شده و با مادر مدیرعامل سابق اپل، «جوئن کارول شیبل» در دانشگاه «ویسکانسین» ملاقات می‌کند. در سن ۲۳ سالگی پدر و مادر جابز به این موضوع فکر می‌کنند که برای ازدواج سن پایینی دارند و به همین علت، استیو را به یک خانواده دیگر، پل و کلارا جابز می‌سپارند. این دو فرد استیو را با وعده فرستادن به دانشگاه، تربیت کردند.

یک بودایی پیرو مکتب ذن بود

در سال ۱۹۷۴ و پس از همکاری با شرکت بازی‌های ویدیویی «آتاری»، جابز برای روشنگری معنوی ۷ ماه در هند زندگی می‌کند. وی اغلب در این کشور مشغول مدیتیشن بود و در حالی که ماهی می‌خورد، از مصرف گوشت اجتناب می‌کرد. او همچنین به پیاده‌روی به صورت پابرهنه علاقه داشت.
تحصیلات دانشگاهی را رها کرد
جابز از دبیرستان «Homestead» در سیلیکون ولی فارغ التحصیل شد، اما برای اینکه پول پدر و مادر خود را خرج نکند، از «کالج رید» در اورگن بیرون آمد، البته او در چندین کلاس شامل خوشنویسی شرکت کرد. وی در سال ۲۰۰۵ در سخنرانی خود در دانشگاه استنفورد اعلام کرد که اگر در این کلاس حضور نداشت، مک فاقد چندین تایپ فیس یا فونت‌های با فاصله متناسب بود.

سابقه مصرف داروهای روان‌گردان داشت

جابز چندین بار LSD مصرف کرده بود که طبق ادعای وی، یک تجربه عمیق بود و همچنین یکی از مهمترین وقایع زندگی او محسوب می‌شود. مدیرعامل سابق اپل ادعا کرده بود که مصرف این داروها به او کمک کرده که متفاوت فکر کند.
به وزنیاک دروغ گفت
زمانی که جابز برای آتاری کار می‌کرد، مجبور بود یک برد مدار برای بازی ویدیویی «Breakout» بسازد. او به وزنیاک گفته بود که اگر بتواند کمتر از چیپ‌های «TTL» استفاده کند، سود آن را به صورت مساوی تقسیم می‌کند. ظاهرا جابز به وزنیاک این میزان سود را ۷۰۰ دلار اعلام کرده بود که ۳۵۰ دلار آن به هم‌بنیاگذار اپل تعلق گرفت، اما در حقیقت آتاری به جابز ۵۰۰۰ دلار پرداخت کرد که وزنیاک نتوانست ۲۵۰۰ دلار آن را دریافت کند.

از اپل اخراج شده بود

جابز از اپل اخراج شد چرا که مدیر اجرایی پپسی، «جان اسکالی» به هئیت مدیره اعلام کرده بود که او بسیار جوان است. این اتفاق پس از استخدام جابز رخ داد. پس از این موضوع جابز یک پروژه دیگر را برای ساخت کامپیوتر NeXT آغاز کرد که البته به علت قیمت بسیار بالا، فروش محدودی داشت.
اپل سهام NeXT را خریداری کرد که نتیجه آن، بازگشت استیو جابز به اپل بود. ترکیب سخت افزار NeXT با اپل منجر به تولید سیستم عامل‌هایی مانند iOS در آیفون شد.

یکی از جوان‌ترین افراد در لیست فوربس بود

موفقیت جابز به این معنی بود که او در لیست فوربس قرار می‌گیرد. مدیرعامل سابق اپل در سال ۲۰۱۰ به عنوان هفدهمین فرد قدرتمند شناخته شد و در سال ۲۰۱۱ به عنوان فرد ۴۰۰ در لیست ثروتمندترین افراد لیست فوربس قرار گرفت و صد و دهمین میلیاردر جهان بود.
پدر بودن خود را انکار کرد
استیو جابز همراه با «کریسان برنان» صاحب فرزندی به نام «لیزا» شدند که البته حتی پس از اینکه تست DNA چنین موضوعی را تایید کرد، او با ادعای اینکه عقیم است، پدر بودن خود را انکار می‌کرد. با وجود چنین موضوعی، مدیرعامل سابق اپل از لیزا برای نامگذاری یکی از کامپیوترهای این شرکت استفاده کرد.

یکی از موسسان پیکسار بود

جابز یکی از سهامداران عمده پیکسار بود که البته این شرکت در گذشته با نام «Graphics Group» شناخته می‌شد. استیو جابز در سال ۱۹۸۶ با پرداخت مبلغ بالایی بخش بزرگی از این کمپانی را خریداری کرد که البته در سال ۲۰۰۶ به والت دیزنی واگذار شد.
استیو جابز در زمان مدیریت اپل تغییرات زیادی در دنیای فناوری ایجاد کرد و پیشرفت‌های زیادی را در دوران مدیریت وی شاهد بودیم. حالا که ۹ سال از درگذشت او می‌گذرد، مدیرعامل کنونی اپل، تیم کوک توییتی را برای وی منتشر کرده است:
 «یک روح بزرگ هرگز نمی‌میرد و ما را بارها و بارها دور هم جمع می‌کند. استیو تو همیشه با ما هستی و خاطرات تو هر روز ما را به هم متصل می‌کند و الهام بخش ما است.»
اگرچه استیو جابز در سال ۲۰۱۱ درگذشت، اما تا سال‌ها تاثیر او در دنیای فناوری باقی می‌ماند و بسیاری از علاقه‌مندان به تکنولوژی تاریخ مرگش را در سال‌های پیش رو بخاطر خواهند داشت.

منبع:دیجیاتو

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا