وبینار بین‌المللی فارابی با حضور وزیر علوم برگزار می شود

"اسخت اورازبای"، سفیر قزاقستان در ایران در نخستین جلسه هماهنگی برای برپایی وبینار بین‌المللی فارابی که با حضور دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد،  اظهار کرد: معتقدم در ایران باید همکارهای بیشتری با کمیسیون ملی یونسکوی ایران داشته باشیم و روابط فرهنگی در چارچوب یونسکو بین ایران و قزاقستان فعال‌تر شود.

سفیر قزاقستان در ایران با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای برگزاری وبینار بین المللی فارابی با همکاری مشترک ایران و قزاقستان عنوان کرد: امسال ۱۱۵۰ مین سال تولد فارابی دانشمند شرقی را جشن می‌گیریم؛ فارابی متعلق به همه است و هرکدام از مناطق ما با فارابی ارتباط مستقیم دارد و این دانشمند در شهری به نام فاراب در قزاقستان کنونی به دنیا آمده است. ما فارابی را متعلق به جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان می‌دانیم و این دانشمند بزرگ برای هر دو کشور اهمیت دارد.
وی عنوان کرد: قرار شد ایران و قزاقستان به‌طور مشترک درباره تولد فارابی برنامه مشترک داشته باشند و طرف قزاق پیشنهاد داد که با ایران و چند مرکز پژوهشی چند کنفرانس را با موضوع فارابی برگزار کند که این مهم به دلیل شیوع کرونا به مرحله عمل نرسید، از این رو اکنون می‌خواهیم یک کنفرانس علمی سیاسی را در ۱۹ اکتبر به صورت مجازی با محوریت فارابی برگزار کنیم.
اورازبای تصریح کرد: این کنفرانس مشترک ایران و قزاقستان است و کشورهای مختلف و مراکز علمی نیز به عنوان مهمان در آن حضور دارند، اما برگزارکننده این رویداد مجازی ایران و قزاقستان هستند و برنامه در دو بخش با ریاست ایران و قزاقستان برگزار می‌شود
به گفته وی، مهمانانی از کانادا، مصر، فنلاند، انگلستان، یونان، قرقیزستان، پاکستان، هلند، ازبکستان و قزاقستان و ایران برای حضور در این وبینار بین المللی دعوت شده‌اند.
سفیر قزاقستان در ایران با اشاره به حضور پر رنگ دولتمردان ایرانی و قزاقستان در این وبینار بین المللی، به اهمیت فارابی برای دو کشور اشاره کرد و توضیح داد: علاوه بر نفر چهارم دولت قزاقستان، وزرای فرهنگ، آموزش و امور خارجه قزاقستان در این وبینار سخنرانی می‌کنند.

اورزابای گفت: کسانی که فارابی شناس هستند یا فیلسوف و خاورشناس بوده و با آثار فارابی ارتباط دارند در فهرست برای گفت وگوی مجازی حضور دارند.

وی تصریح کرد: ایران باید حرف اول را درباره فارابی بزند و انتظار داریم در سطح مطلوب این وبینار بین المللی برگزار شود. سفیر قزاقستان در پاریس نیز این کار را دنبال می‌کند و با نماینده یونسکو نیز گفت وگو کرده و هردو کشور در این بخش نیز همکاری‌های تنگاتنگی دارند.

دکترحجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران با استقبال از برگزاری وبینار بین المللی فارابی از سوی ایران و قزاقستان به هماهنگی‌های انجام شده برای برپایی این رویداد بین المللی اشاره کرد و گفت: خداوند را شاکریم شخصیت‌های بزرگی همچون فارابی داریم که زمینه ساز پیوند کشورها با یکدیگر هستند.

وی یادآور شد: فارابی دو ملت را پیوند داد و از قدرشناسی شما از شخصیت‌های بزرگ خوشحالیم. شخصیت‌های بزرگ فارغ از تعلق خاطر داشتن به کشور یا کشورهایی، از جایی به بعد جهانی هستند و ما هر دو میزبان فارابی بودیم و باید در معرفی اندیشه‌های فارابی به جهانیان تلاش کنیم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران تاکید کرد: جهان نیازمند اندیشه فارابی است و بشر به این نگاه و تفکر نیاز دارد و فارابی امروز یک راه حل است.

ایوبی با اشاره به فهرست مهمانان بزرگی که برای سخنرانی در این وبینار از آنان دعوت شده اند،  اظهار کرد: فهرست مهمانان برجسته است؛ از شما سپاسگزاریم. در پاریس سفرای دو کشور با یکدیگر در ارتباطند و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در برپایی این اتفاق بزرگ همراه و همیار خواهد بود.

وی با اشاره به حضور دکترمنصور غلامی، وزیرعلوم، تحقیقات و فناروری جمهوری اسلامی ایران در وبینار بین المللی فارابی از آمادگی برای حضور اساتید برجسته ایرانی برای سخنرانی در این وبینار بین المللی خبر داد.

بر اساس اعلام وزارت علوم، ایوبی همچنین با بیان اینکه این میراث مشترک عامل پیوستگی شود و این الگویی برای منطقه خواهد بود، عنوان کرد: در باب بزرگانی همچون فارابی در زمینه‌های مشترک همچون سمفونی و موسیقی کارهای مشترک بسیاری می‌توان تولید کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا