ترمیم سریع پل‌های آسیب‌دیده بدون بستن راه‌ها با دستاورد دانشمند ایرانی

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام امریکا، بالغ بر 30 درصد از 600 هزار پل موجود در ایالات متحده بیش از 50 سال عمر دارند و برای فعال‌نگه‌داشتن آن‌ها باید سالانه حدود 20.5 میلیارد دلار هزینه کرد.

دانشمندان به رهبری پروفسور آرش زاغی، بتنی با استحکام فوق‌العاده بالا را برای ترمیم پل‌ها آزمایش کردند. این بتن، ماده محکمی است که برای ترمیم هر چه سریع‌تر پل‌ها با هزینه‌های پایین کارآمد است.

به گفته زاغی، استادیار مهندسی عمران و بازرس ارشد این تحقیق، این شیوه ترمیم، پتانسیل حل مشکلات بحرانی پل‌های آسیب‌دیده فولادی در سراسر امریکا را به شیوه‌ای خلاقانه دارد.

وی ادامه داد: با تثبیت‌شدن این شیوه، می‌توان پل‌ها را با هزینه و زمان کمتر احیا کرد و ایمنی زیرساخت‌های حمل و نقل را افزایش داد.

زاغی و تیم علمی‌اش از بتن با استحکام فوق‌العاده بالا برای ترمیم پل‌های فولادی زنگ‌زده استفاده کردند و این بتن‌ها از پل پشتیبانی می‌کنند.

آسیب‌ به پل‌ها در اثر قرارگرفتن آن‌ها در معرض آب و نمک جاده‌ای است که در طول زمستان به کار می‌رود. آزمایش‌ها نشان می‌دهد شیوه جدید دارای مزیت‌های زیادی است و پل‌هایی که با فولاد با استحکام فوق‌بالا ترمیم شده‌اند، 25 درصد محکم‌تر از زمان آسیب‌دیدگی‌شان هستند.

این روش همچنین نیاز به بستن جاده‌ها و مسیرها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد زیرا در این شیوه می‌توان هنگامی که پل فعال است، آن را ترمیم کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا