شرایط اقتصادی سرعت پیشرفت برخی پروژه های رویان را کند کرد

دکتر عبدالحسین شاهوردی در گفتگو با مهر در خصوص جایگاه ایران از نظر به کارگیری علم سلول بنیادی نسبت به سایر کشورها گفت: کشور ما در عرصه سلول بنیادی به عنوان یک‌ کشور پیشرو است؛ زمانیکه نتایج اولین رده تولید سلول بنیادی در کشور در مقالات و مجلات معتبر علمی به چاپ رسید ما جز ۱۰کشور صاحب این دانش بودیم که در انجمن بین‌المللی سلول بنیادی به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه این اتفاقا در سال۸۳‌ بود گفت: بر اساس رتبه بندی مجله سلول بنیادی انجمن بین المللی، ایران در منطقه جایگاه خوبی دارد.

به گفته وی، البته که سایر کشورها هم در این زمینه فعالیتهای خود را پیش می برند اما باز هم ما در منطقه پیشرو علم هستیم.

به گفته رئیس پژوهشگاه رویان، در هر صورت علم سلول بنیادی امید را در بسیاری از بیماریهای صعب العلاج به وجود آورده که قابل درمان هستند.

شاهوردی عنوان کرد: در این فاصله که علم سلول بنیادی شکل گرفت و در درمان از آن استفاده شده اتفاقات زیادی رخ داد و امروز می بینیم که علاوه بر بحث محصولات سلول بنیادی، موضوعات ژن درمانی، مهندسی بافت و مهندسی سلول نیز مطرح است.

وی افزود:موفقیت ها در منطقه باعث شده که محققان در عرصه های مختلف سلول بنیادی ورود پیدا کنند.

رئیس پژوهشگاه رویان با اشاره به میانگین تولید علم در کشور گفت: ایران جز ۱۰کشور اول دنیا در زمینه تولید مقاله و تولید علم است.

وی در خصوص پروژه تولید اعضای بدن انسان در بدن حیوانات با استفاده از ژن انسانی در پژوهشگاه رویان گفت: شرایط اقتصادی در اجرای چنین پروژه هایی تاثیر گذار است؛ این پروژه ها هزینه بر هستند و با این شرایط سرعت پیشرفت آنها کندتر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا