شناسایی راهروی مخفی زیر مجسمه ابوالهول

به اعتقاد گروهی از پژوهشگران ابوالهول بزرگ جیزه، بنای معروف مصر باستان هنوز هم ممکن است برخی از اسرار کشف نشده خود را در زیر بنایش مخفی نگه داشته باشد.

اسفینکس بزرگ جیزه مشهور به ابوالهول، تندیسی ساخته شده از سنگ آهک بوده که در جیزه و در کرانه غربی رود نیل واقع شده است. این مجسمه افسانه‌ای از بدن شیر و سر انسان برخوردار است که بزرگترین سازه سنگی ساخته شده توسط انسان روی زمین محسوب می شود.

سرنخ های دلهره آوری وجود دارد که نشان می دهد در زیر مجسمه ابوالهول بزرگ، شبکه ای از اتاق ها و تونل ها وجود دارد. این شبکه کاملا پنهان شده و گمان می رود که یک سوراخ عمیق در نزدیکی دم ابوالهول وجود دارد که به نظر می رسد به یک محفظه بزرگ فراتر از آن متصل باشد.

پیش از این، گزارش شده بود که دکتر زاوی هواس (Zawi Hawass)، وزیر سابق امور عتیقه مصر، وجود سه تونل در زیر ابوالهول را تأیید کرده است و سال گذشته حفاری هایی را انجام داد که کشف مجدد تونل های دسترسی به چندین غار بزرگ، به ظاهر طبیعی واقع در زیر بنای مذکور را به دنبال داشت.

وی اظهار داشت: « ما عکس های زیادی داریم که روند حفاری در زیر ابوالهول را ثابت کرده و اثبات می کند هیچ گذرگاهی در زیر ابوالهول وجود ندارد و این تنها یک مجسمه ساخته شده از سنگ است.»

با این حال، بتانی هیوز (Bethany Hughes) مورخ انگلیسی اعلام کرد که سرنخ های دلهره آوری وجود دارد که نشان می دهد در زیر مجسمه ابوالهول بزرگ، شبکه ای از اتاق ها و تونل ها وجود دارد. این شبکه کاملا پنهان شده و گمان می رود که یک سوراخ عمیق در نزدیکی دم ابوالهول وجود دارد که به نظر می رسد به یک محفظه بزرگ فراتر از آن متصل باشد.

این مورخ انگلیسی در ادامه توضیح می دهد که: « در واقع یک اتاقک کوچکتر، درست در جلوی و زیر پنجه های مجسمه وجود دارد. حقیقت این است که ما کاملاً نمی دانیم که این موارد به چه منظوری ساخته شده و مورد استفاده قرار می گرفته اند اما این یک راز و شگفتی هیجان انگیز است که محققان در حال تلاش برای حل آن هستند. برخی امیدوارند که این تونل های پنهان ممکن است ما را به سمت گنجینه های جدید و کشف نشده، سوق دهند. »

بتانی هیوز در توضیحاتی که راجع به ابوالهل ارائه داد، آن را به عنوان یک سگ نگهبان برجسته توصیف کرد که وظیفه مراقبت از مقبره فرعون و نگهبانی از رازهای مصر باستان را بر عهده دارد.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا