فعالیت تجاری و سیاسی انجمن های علمی ممنوع است

محمد جلالی در گفتگو با مهر، با اعلام اینکه ۴۰۰ انجمن علمی در کشور فعالیت دارند که در هر انجمن از ۱۰۰ نفر تا چند هزار نفر عضو هستند، افزود: ۲۵۰ هزار عضو در مجموع ۴۰۰ انجمن عضویت دارند که اکثریت آن ها اعضای هیات علمی و یا متخصصین حوزه و رشته های دانشگاهی هستند. ۶۰ درصد هر انجمن را باید اعضای هیات علمی تشکیل دهند و مابقی نیز می توانند از متخصصان غیرعلمی باشند. 

دبیر کمیسیون انجمن های علمی ایران ضمن بیان این مطلب که نهادهای زیادی می توانند در انجمن ها عضویت داشته باشند، خاطرنشان کرد: انجمن های علمی ۸ هزار و ۶۵۰ عضو حقوقی دارد که از بخش خصوصی و یا دولتی هستند. انجمن ها شاخه های دانشجویی هم دارند اما با انجمن های دانشجویی که در دانشگاه ها هستند، متفاوت است که در زیر مجموعه قرار ندارند.

وی ادامه داد: تعداد شاخه های دانشجویی در انجمن ها، ۵۰۰ مورد است که اعضای آن خیلی به جوانگرایی و پویایی بیشتر انجمن ها کمک می کنند. 

جلالی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه تعداد از انجمن ها در ۳ سال اخیر لغو مجوز شده و به چه دلیل؟ تصریح کرد: لغو مجوز بنا بر مقرراتی که وجود دارد با فرایند سختی صورت می گیرد؛ اگر انجمنی یکی دو سال پیاپی جزو رتبه های D و یا  F باشد و یا از حدود اختیارات خود خارج شود، موضوع لغو مجوز آن در کمیسیون و هیات رسیدگی به تخلفات مطرح می شود. در حال حاضر لغو مجوز برخی ها در دستور کار قرار دارد اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

دبیر کمیسیون انجمن های علمی ایران ضمن تاکید بر اینکه انجمن ها فقط در چهارچوب فعالیت های علمی خود می توانند فعالیت داشته باشند، افزود: فعالیت تجاری و سیاسی محض برای انجمن ها ممنوع است. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا مواردی از این قبیل هم وجود داشته است، گفت: بله، پیش می آید برخی انجمن ها که کارشان رونق می گیرد، به سمت فعالیت های تجاری  ورود پیدا می کنند؛ به طور مثال انجمن هایی بوده اند که کلاس کنکور برگزار کرده اند. البته برگزاری کلاس کنکور ظاهرا علمی است اما یک انجمن نباید وارد این حیطه شود. 

جلالی اضافه کرد: این ها می توانند قرارداد پژوهشی منعقد کنند اما این اجازه را که بتوانند مثلا کارخانه ای تاسیس کنند تولید کالایی یا خدمتی داشته باشد، ندارند. یعنی در واقع سودآوری خاص از محل کارهای تجاری ممنوع است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا