شناختی از حقوق حیوانات نداریم

این موضوع ثابت می کند که حیوانات نیز همچون انسان ‌ها حق زندگی دارند، اما به مرور زمان انسان ها این حق را از آنها گرفته ‌اند؛ گویا فقط انسان باید از تمام نعمت ‌های خداوند روی زمین استفاده کند.

به گفته کارشناسان این جهان بینی و تفکر خودخواهانه باعث شده تا نسل بسیاری از حیوانات در معرض انقراض قرار گیرد؛ هر چند از سال ۱۹۹۸ تعدادی از فعالان و کنشگران موفق شدند تا حقوق حیوانات را گوشزد کنند و در تقویم جهانی یک روز را به این موضوع اختصاص دهند اما شرایط کنونی حیوانات نشان می‌ دهد که در عمل چندان هم موفق نبوده ‌اند.

هر چند به مدد شبکه های اجتماعی پویایی فکری از سوی بسیاری صورت گرفته و استقبال خوبی از آن صورت گرفته است اما لازم است که در این زمینه تلاش های بیشتری صورت بگیرد.

یک فعال حقوق حیوانات در گفت و گو با سیناپرس معتقد است: چندی پیش که درخصوص مشاهده نمونه آزار حیوانات در کشور، مساله حقوق حیوانات در شبکه های اجتماعی گرم شده بود، عده ای این موضوع را بیان کردند که معضل حقوق حیوانات در کشور، در حد یک بحران است و عامل اصلی این بحران، به اعتقادات جامعه و اعتقادات دینی ما ایرانیان بازمی گردد مثل نجس دانستن سگ و خوک که در اسلام برشمرده شده است.

به گفته سیما خاکپور، باید با این موضوع به دید انصاف نگریسته شود و این نقدها به نظام فکری اسلام وارد نیست.

وی ادامه می دهد: باید به این نکته توجه کنیم که موضوع دفاع از مساله حقوق حیوانات در غرب مدرن، شاید نزدیک به یک قرن باشد، این در حالی است که این مساله در دین اسلام، به ۱۴ قرن پیش، بازمی گردد که به مساله حقوق حیوانات و به طور کلی حقوق جانداران اهمیت داده شده و آن را به رسمیت شناخته است.

به گفته این فعال حقوق حیوانات، در مقطعی از تفکر مدرنیست، حتی برخی از اندیشمندان کشورهای غربی، نسبت به حیوانات دیدگاه و تفکر ماشینی داشتند و بر این اساس، آزار و اذیت به حیوانات بسیار پسندیده و موجه بود؛ این در حالی است که در دنیای امروز، این تفکر مصداق وحشیگری و عقب ماندگی نوع بشر به حساب می آید.

اما دین اسلام، ۱۴ قرن پیش آزار رساندن به حیوانات را حرام اعلام کرده است. عقاید اسلامی به قدری نسبت به این مساله جدیت دارند که برای ذبح حیوانات، دستورات دقیقی ارائه می دهند: آب دادن به حیوان قبل از ذبح، قطعه قطعه نکردن و آسیب نرساندن به بدن حیوان پیش از جان دادن آن، دستور به ذبح نکردن حیوان مادر در مقابل فرزند، دستور دقیق برای ذبح، به نحوی که به نظر می رسد کمترین درد ممکن را متحمل می شود و….

جامعه سالم

با این وجود بسیاری از کارشناسان و فعالان حقوق حیوانات، همزیستی مسالمت آمیز با حیوانات و گیاهان را ناشی از وضعیت سلامت روان یک جامعه قلمداد می کنند و اعتقاد دارند که اگر مردم برای زندگی و حقوق حیوانات و گیاهان حرمت قائل شوند قطعا به همدیگر نیز احترام می گذارند.

یک فعال حقوق حیوانات نیز موثرترین و قطعی ترین راه حمایت از حقوق حیوانات را کاهش استفاده از محصولات حیوانی می داند.

به گفته سپهر سلیمی، کاهش استفاده از محصولات حیوانی، نه تنها جان حیوانات را نجات می دهد بلکه یکی از مهم ترین عوامل کاهش مشکلات محیط زیستی در مقیاس جهانی نیز به شمار می رود. او با اظهار خوشبینی معتقد است که طی سالیان اخیر، شاهد افزایش کمی و کیفی فعالان و گروه های مروج گیاه خواری بوده است: محصولات گیاهی و جایگزین های پروتئین و لبنیات حیوانی که در سال های اخیر در کشور تولید شده است، رشد بسیار چشمگیری دارد.

وی ادامه می دهد: در سال های اخیر، فعالان بی شماری به جرگه گیاه خواری افزوده شده  اند به گونه ای که رستوران های گیاهی در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است زیرا از استقبال بسیار خوبی برخوردار بوده اند.

از سوی دیگر در ادبیات گفتاری و رفتاری بسیاری از مدیران و مسوولان دولتی و خصوصی نیز مورد توجه قرار گرفته است. با این وجود اصولا تجربه نشان داده راه طولانی ای بین حرف تا عمل وجود دارد؛ با این وجود می توان این مسئله را یک گام به جلو محسوب کرد.

گفتگو: نیلوفر منصوری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا