زاد روز سهراب سپهری

  • زادروز سهراب سپهری

سهراب سپهری در 15 مهر ماه 1307 در شهر کاشان به دنیا آمد. سهراب از سال چهارم دبیرستان به دانش سرا رفت و در آذر ماه 1325 یعنی اندکی بیش از یک سال بعد از به پایان رساندن دوره دو ساله دانش سرای مقدماتی به استخدام اداره فرهنگ کاشان (اداره آموزش و پرورش) در آمد و تا شهریور 1327 در این اداره ماند.

سال بعد او به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفت. وقتی که در این دانشکده بود، نخستین دفتر شعرهایش را چاپ کرد و مشفق کاشانی با دیدن شعرهای سپهری پیش بینی کرد که او در آینده آثار ارزشمندی به ادبیات ایران هدیه خواهد داد.

اولین کتاب سپهری با نام "مرگ رنگ" در تهران منتشر شد که به سبک نیما یوشیج بود. سپهری دومین مجموعه شعر خود را با نام "زندگی خواب ها" در سال 1332 سرود و در همین سال بود که دوره لیسانس نقاشی را در دانشکده هنرهای زیبا با رتبه اول و دریافت نشان اول علمی به پایان رساند.

  • روز روستا

15 مهرماه از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور و با هدف ارج نهادن به روستا و فرهنگ روستایی، به نام روز روستا، نام‌گذاری شده است.

  • کشف سیاره فراخورشیدی 51Pegasi b

سیاره 51Pegasi b که بعدها به نام دیمیدیوم (Dimidium) نامگذاری شد، نخستین سیاره فراخورشیدی است که در مدار ستاره شبه‌خورشیدی 51Pegasi کشف شد.این سیاره فراخورشیدی در صورت فلکی پگاسوس قرار داشته و نمونه اولیه‌ای از سیارات مشتری داغ (hot Jupiter) محسوب می‌شود. خبر کشف سیاره 51Pegasi b در تاریخ 6 اکتبر 1995 اعلام شد. در سال 2017، نشانه‌هایی از احتمال وجود آب در جو این سیاره فراخورشیدی کشف شد.

  • زادروز ریکاردو جیاکنی

ریکاردو جیاکنی (Riccardo Giacconi) در 6 اکتبر 1931 به دنیا آمد. فیزیکدان ایتالیایی – آمریکایی برای تحقیقات پیشگامانه در فیزیک نحومی که منجر به کشف منابع اشعه کیهانی شد، جایزه نوبل فیزیک 2002 را دریافت کرد.

  • زادروز ارنست توماس والتون

ارنست توماس سینتون والتون (Ernest Thomas Sinton Walton) در 6 اکتبر 1903 به دنیا آمد. این فیزیکدان ایرلندی به دلیل تحقیقات در حوزه شکافت اتم، جایزه نوبل فیزیک 1951 را دریافت کرد. وی در 25 ژوئن 1995 درگذشت.

  •  درگذشت اوتو فریتس میرهوف

 اوتو فریتس میرهوف (Otto Fritz Meyerhof) 12 آوریل 1884 به دنیا آمد. پزشک آلمانی به دلیل کشف متابولیسم ماهیچه و گلیکولیز، جایزه نوبل فیزیولوژی -پزشکی 1922 را دریافت کرد. وی 6 اکتبر 1951 درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا