اکسی توسین بر رفتار مادران بعد از زایمان تاثیر می گذارد

اکسی توسین یکی از مهمترین هورمون‌ها بین مادر و نوزاد است. محققان دانشگاه "کیوتو" و دانشگاه "آزابو" ژاپن در یک مطالعه جدید خبر دادند که میزان "اکسی توسین" با حساسیت مادران نسبت به چهره افراد بزرگسال خوشحال و عصبانی رتباط دارد.

"اکسی توسین" بیشتر به دلیل نقشش در زایمان و فرزندپروری شناخته می‌شود. هورمون مذکور باعث انقباضات بدن حین زایمان و آمدن شیر در بدن مادران می‌شود.

اکسی‌توسین(Oxytocin) هورمونی نوروهیپوفیزیال و اولیگوپپتیدی است که در پستانداران وجود دارد. اکسی‌توسین به صورت طبیعی در هیپوتالاموس تولید و در هیپوفیز پسین ذخیره می‌شود و نقش اساسی در ارتباط عاشقانه، تولید مثل جنسی و اتفاقات قبل و بعد از زایمان دارد. با این حال اثرات آن تنها بر روی جسم افراد نیست. سطوح بالایی از اکسی توسین پیوند بین مادر و کودک را تقویت می‌کند. حتی در نحوه برخورد ما با دیگران نیز تأثیر دارد، زیرا احساسات منفی مانند استرس و اضطراب را از بین می‌برد. این هورمون همچنین باعث می‌شود شناخت ما از حالات مثبت صورت افراد افزایش یابد و در عین حال شناخت ما از حالت منفی کاهش یابد.

"ماساکو میووا"(Masako Myowa) از گروه آموزش دانشگاه کیوتو و محقق ارشد این مطالعه گفت: مطالعات اکسی توسین درون بینی متناقض است. یک دلیل این است که تفاوت‌های افراد در غلظت و نوسانات اکسی توسین درونی(درون بدن) نادیده گرفته می‌شود.

به جای بررسی تأثیرات افرادی که اکسی توسین دریافت می‌کنند، محققان بیشتر کنجکاو بودند تا دریابند چگونه سطح اکسی توسین طبیعی مادران(به خصوص آنهایی که تازه زایمان کرده‌اند) بر رفتار آنها تأثیر می‌گذارد. برای انجام این کار، دانشمندان نحوه واکنش مادران را قبل و بعد از شیردهی(در مواردی که میزان مختلفی از اکسی توسین داشتند) به تصاویر صورت انسان‌ها را بررسی کردند.

این مطالعه نشان داد که مقدار زیادی تغییر در اکسی توسین بین مادران وجود دارد و این تغییرات با پاسخ آنها به چهره بزرگسالان که عبارات مثبت یا منفی را نشان می‌دهند، ارتباط دارد. یعنی مادرانی که اکسی توسین بیشتری دارند، در تشخیص عبارات مثبت استعداد بالاتری دارند و بالعکس.

شیردهی در سراسر جهان توصیه می‌شود زیرا دارای مزایای زیادی برای کودک است که می‌توان به داشتن سیستم ایمنی قوی‌تر در برابر ابتلا به تعدادی از بیماری‌ها و عفونت‌ها اشاره کرد.حتی برخی مطالعات حاکی از نقش آن در جلوگیری از چاقی کودک هستند. شیردهی مزایایی برای مادران نیز دارد که می‌توان به بهبودی سریع‌تر پس از زایمان اشاره کرد.

با این حال، مشکلات روانی بسیاری نیز وجود دارد که می‌تواند پس از زایمان ظاهر شود، مانند افسردگی پس از زایمان. درک تغییرات هورمونی می‌تواند به شناسایی مادرانی که در معرض خطر ابتلا به چنین مشکلاتی هستند، کمک کند.

میووا در انتها گفت: هدف ما درک تغییرات ادراکی و روانی است که در مادران رخ می‌دهد. مطالعه ما نشان می‌دهد که سطح اکسی توسین طبیعی می‌تواند یک عامل مهم باشد.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Biology Letters" منتشر شده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا