روز جهانی معلم

  • روز جهانی معلم

در سطح جهان و به پیشنهاد یونسکو روز ۵ اکتبر (۱4 مهر) هر سال به عنوان روز جهانی معلم نامگذاری شده‌است.با این حال در بسیاری از کشورها از جمله ایران در روز متفاوتی جشن گرفته می‌شود.

  • روز ملی دامپزشکی

تاریخ 14 مهر به نام روز ملی دامپزشکی انتخاب شده است. در سال 1369 شمسی به دنبال پيگيری و تلاش دامپزشكان برای اختصاص روزی از روزهای سال در تقويم رسمی كشور به نام روز دامپزشكی، جناب آقايی دكتر حسن تاج‌بخش استاد ممتاز دانشگاه تهران و چهره‌ ماندگار دامپزشكی و مؤلف كتاب‌های تاريخ دامپزشكی و پزشكی ايران، تاریخ 14 مهرماه را  به عنوان روز دامپزشكی پیشنهاد کردند.

دامپزشکی دانشی تجربی است که به شناخت، درمان و پیشگیری بیماری‌های حیوانات به غیر از انسان (non-human animals) می‌پردازد. در این رشته همچنین به بیماریهای مشترک انسان و دام پرداخته می‌شود. دامپزشکی دانشی کهن است و در ایران قدیم از دامپزشک به عنوان بیطار یاد می‌شده است. واژه انگلیسی دامپزشکی (veterinary) برای اولین بار توسط توماس براون در سال ۱۶۴۶ به کار گرفته شد.

دامپزشكی صرفا به معنای درمان یك بیماری در دام نیست، بلکه این رشته نقش موثری در بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه دارد و با فقدان دامپزشكی، بدون شك بخشی از سلامت جامعه به خطر خواهد افتاد. در قانون سازمان دامپزشكی كلمه دام به حیوانات اهلی، طیور، ماهی، زنبور عسل، كرم ابریشم، حیوانات آزمایشگاهی و حیوانات باغ وحش اطلاق می‌شود و مقصود از كنترل بهداشتی، بازرسی و اقداماتی است كه از لحاظ پیش‌گیری و مبارزه با امراض دامی و بیماریهای مشترك بین انسان و دام لازم و ضروری است.

  • انتشار اولین نسخه از هسته لینوکس

هسته لینوکس یک هسته سیستم‌عامل آزاد شبه یونیکس است که در ابتدا توسط لینوس توروالدز در سال ۱۹۹۱ ساخته شد و سپس با کمک توسعه‌دهندگان در سراسر جهان پیشرفت داده شد. توروالدز این پروژه را به صورت تفریحی آغاز کرد اما اکنون این هسته سیستم‌عامل بخشی از سیستم‌عامل گنو/لینوکس است که توسط میلیون‌ها نفر بر روی تلفن‌های همراه و رایانه‌های رومیزی و وب‌سرور‌ها در حال اجراست.

  • تولد رابرت هاچینگز گُدارد

رابرت هاچینگز گُدارد متولد  ۵ اکتبر ۱۸۸۲ بود. وی استاد و دانشمند آمریکایی پیشگام موشک سوخت مایع کنترل‌شونده است. او در ۱۰ اوت ۱۹۴۵در گذشت. گدارد اولین موشک سوخت مایع را در تاریخ ۱۶ مارس ۱۹۲۶ پرتاب کرد. بین سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۵ با پرتاب موشک‌های مختلف به سرعت ۵۵۰ مایل بر ساعت دست یافت.

  • درگذشت استیون پال جابز

استیون پال جابز متولد  ۲۴ فوریه ۱۹۵۵ در سان‌فرانسیسکوبود. وی  کارآفرین، مخترع، بنیان‌گذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای اپل و یکی از چهره‌های پیشرو در صنعت رایانه بود. در سال ۱۹۷۶، جابز ۲۱ ساله به‌همراه دوستش استیو وزنیاک ۲۶ساله، شرکت اپل را تأسیس کردند .او در ۵ اکتبر ۲۰۱۱ درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا