پیشگیری از دیابت نوع دوم با جراحی کاهش وزن

مطالعات پیشین نشان داده بود که جراحی کاهش وزن می تواند راهبردی موثر برای درمان دیابت نوع دوم در افراد چاق باشد. با این حال مطالعات بسیار محدودی در مورد میزان اثربخشی این نوع از جراحی در جلوگیری از شکل گیری دیابت نوع دوم در افراد چاق به انجام رسیده بود. به همین دلیل گروهی از پژوهشگران کینگز کالج لندن، مطالعه ای را برای بررسی این مساله به انجام رساندند.

در این مطالعه، پرونده پزشکی 2167 فرد چاق بدون دیابتی که تحت جراحی معده برای کاهش وزن قرار گرفته بودند مورد بررسی قرار گرفت. این سه نوع جراحی بای پس معده (gastric bypass)، بستن معده (gastric banding) و آستینی کردن معده (sleeve gastrostomy) نام دارند.

در جراحی بای پس معده، مسیر حرکت غذا در سیستم گوارش تغییر می یابد. بای پس معده رایج ترین نوع جراحی کاهش وزن است. در جراحی بستن معده، یک نوار به دور قسمت بالایی معده بسته می شود و به این ترتیب حجم معده کاهش می یابد. در آستینی کردن معده هم حدود 80 درصد از معده برداشته می شود.

به منظور اطمینان از نتایج این مطالعه، یک گروه کنترل 2167 نفری به کار گرفته شد که از نظر سن، جنیست، شاخص توده بدنی و میزان قند خون با افراد گروه اصلی انطباق داشتند. افراد گروه آزمایش تحت جراحی کاهش وزن و یا سایر درمان های مرتبط با چاقی قرار نگرفتند. این مطالعه به مدت 7 سال ادامه یافت.

نتایج این مطالعه بلندمدت نشان داد که 177 نفر از افراد حاضر در گروه کنترل و 38 نفر از افرادی که تحت جراحی لاغری قرار گرفته بودند دچار دیابت نوع دوم شدند. پژوهشگران پس از در نظر گرفتن عوامل دیگر ایجاد کننده دیابت نظیر فشار خون و کلسترول بالا، به این نتیجه رسیدند که جراحی کاهش وزن می تواند خطر بروز دیابت نوع دوم را تا 80 درصد کاهش دهد.

با این حال این دانشمندان تائید می کنند که مطالعه آنها محدودیت هایی نیز داشته است. برای نمونه افرادی که تحت جراحی «جابجایی دوازدهه» قرار گرفتند را مد نظر قرار ندادند. گفتنی است جراحی جابجایی دوازدهه یکی از شیوه های جراحی کاهش وزن است که موجب کوچک شدن حجم معده می شود. به همین مشخص نیست که این نوع از جراحی تا چه حد می تواند بر کاهش خطر بروز دیابت نوع دوم موثر باشد.

افزون بر این شاید افرادی که تحت جراحی معده برای کاهش وزن قرار می گیرند، بیشتر به توصیه های پزشکان برای داشتن سبک زندگی سالم تر (تغذیه بهتر، تحرک بیشتر و … ) توجه کنند. همچنین معمولاً برای این دسته از افراد داروهای ضدفشار خون هم تجویز می شود که همین می تواند به کاهش احتمال بروز دیابت بیانجامد.

نتایج این مطالعه در ژورنال The Lancet Diabetes & Endocrinology منتشر شده است.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا