ربات تویوتا از سقف آویزان می شود

تویوتا در حال توسعه ربات‌هایی است که به کمک سالخوردگان می‌آیند و گره‌ از مشکلات آنها باز می‌کنند. جمعیت کره زمین به سرعت در حال پیر شدن است و تعداد افرادی با سن بالاتر از 65 سال به سرعت در حال افزایش است.

بسیاری از کشورها به دنبال راهکارهایی برای مراقبت از سالخوردگان هستند. بخش رباتیک «موسسه تحقیقاتی تویوتا« موسوم به «TRI» نیز با همین هدف، روی توسعه ربا‌ت‌هایی برای کمک به سالمندان در کارهای خانه فعالیت می‌‌کند.

در هفته‌ای که گذشت، تویوتا برخی از نمونه‌های اولیه چنین ربات‌هایی را که برای استفاده در ساختمان‌های مسکونی طراحی شده‌اند، آزمایش کرد. یکی از این ربات‌ها « Gantry Robot» یا «ربات دروازه‌ای» است که با آویزان شدن از سقف مانند خفاش، در انجام برخی از کارهای منزل مانند تمیز کردن و گذاشتن ظروف در ماشین ظرفشویی کمک می‌کند.

تویوتا اعلام کرده که در طراحی این ربات از آشپزخانه‌های ژاپنی الهام گرفته است. محققان باتوجه به محدودیت‌های فضای کف، به فکر طراحی ربات‌هایی افتادند که از سقف آویزان شود. تویوتا پروژه‌ای را در نظر دارد که در آن  حین طراحی خانه‌های مسکونی، مکان قرارگیری ربات‌ها نیز توسط معماران لحاظ شود.

علاوه بر ربات دروازه‌ی، ربات دیگری به نام «Soft Bubble Gripper» یا «گیره بالشتک نرم» نیز طراحی شده که با کمک بالشتک‌های مملو از هوا، می‌‌تواند به نرمی اشیا مختلف را بگیرد. این ربات روی سطح زمین حرکت می‌کند.

محققان موسسه تحقیقاتی تویوتا نشان دادند که چگونه با کمک واقعیت مجازی، به ربات‌‌ها آموزش می‌دهند. برخی کارها مثل تمیز کردن میز، آوردن کنترل و غیره هستند که ربا‌ت‌ها می‌توانند از طریق برنامه ریزی آنها را به خوبی انجام دهند.

با وجودی که نمونه اولیه این ربات‌ها توسط تویوتا ساخته شده است، ولی این شرکت برنامه فوری برای تجاری سازی ربات‌های جدید خود ندارد.

منبع:دیجیاتو

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا