مقالات محققان کشور ۲ درصد مقالات جهان را شامل می شود

 دکتر رحیمی در آیین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم و معاونت صدا با یاداوری اینکه پس از پیروزی انقلاب حدود ۲۰۰ هزار دانشجو داشتیم، اما از سال ۱۳۶۸ و دو دهه بعد این جمعیت به ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسید، گفت: دنیا یک باره متوجه شد که ایران چه پیشرفتی کرده است. قبل از انقلاب در دانشگاه‌ها بسیار کمبود داشتیم. از سال ۱۳۷۴ نظام علمی‌کشور به پژوهش اهتمام بیشتری کرد. مقالات بین‌المللی ما قبل از انقلاب زیر ۵۰۰ عدد بود؛ در کم‌تر از دو دهه تولید مقالات علمی ما تا به امروز دو درصد مقالات جهان را شامل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در سال‌های اخیر سومین کشوری هستیم که نرخ رشد کیفی مقالات را داریم گفت: در سال ۸۲ و ۸۳ برای اولین بار مفهوم مرکز رشد و پارک علم و فناوری وارد برنامه سوم توسعه کشور شد و امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که ۴۳ پارک علم و فناوری وابسته به وزارت علوم در کشور داریم.

رحیمی افزود: به نظر اینجانب افتخار آمیزترین حوزه نظام جمهوری اسلامی همان پژوهش و فناوری آن است. طبق آمارهای بین المللی در زمینه مقالات پژوهشی در رده پنجم قرار داریم که برای همه جهان تعجب برانگیز است.

وی در پایان یادآور شد باید همه برای شناساندن این توفیقات به مردم کمک کنیم تا در جریان این فرهنگ علمی قرار بگیرند. همچنین باید برای تربیت خبرنگاران تخصصی پژوهشی و فناوری تلاش کنیم تا افرادی تربیت کنیم که روی موضوع سوار باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا