جامعه محلی ذی ‌نفعان اصلی توسعه گردشگری روستایی

باتوجه به ظرفیت‌های بالای گردشگری موجود در روستاهای کشور به نظر می‌رسد اگر این ظرفیت‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت نه تنها ساکنان مهاجرت نمی‌کردند، بلکه به عنوان روستاهای هدف گردشگری، مورد استقبال گردشگران و طبیعت‌گردان قرار می‌گرفت و بسیاری از افراد این روستاها را به عنوان مقصد گردشگری خود برای دوری از هیاهوهای شهری انتخاب می کردند.

باید توجه داشت مباحث فرهنگی و محیط‌زیستی گردشگری روستایی اهمیت زیادی دارد و اگر بر توسعه گردشگری روستایی تمرکز می‌کنیم باید این گونه ارزشمند گردشگری را به عنوان یک جایگزین یا مکمل مناسب با رویکرد پیاده‌سازی الزامات توسعه پایدار و پایداری محیط‌زیست، اشتغال جامعه محلی و حفظ و حراست از فرهنگ‌های بومی روستاهای مختلف در نظر گرفت. برخی راهبردهای کلاسیک در توسعه گردشگری روستایی با خود ناپایداری و مشکلات محیط زیستی و فرهنگی به دنبال داشته که ضروری است به این امر توجه شود

بسیاری از روستاها با شناسایی ظرفیت‌های گردشگری خود به عنوان روستاهای هدف گردشگری با ایجاد خانه های بومگردی، گردشگران زیادی را جذب می کنند و زمینه و بستر آشنایی با آداب، رسوم و فرهنگ خود را فراهم می‌کنند و گردشگران با غذاهای محلی، گویش، موسیقی و ساختار و معماری روستاها آشنا می کنند که  این امر علاوه بر تجربه جدید زندگی در فضای محلی به رونق اقتصادی و پویایی فرهنگی روستا نیز کمک شایانی می کند.

شعار سازمان جهانی گردشگری امسال «گردشگری و توسعه روستایی» تعیین شده است تا از ظرفیت های بی بدیل و منحصر به فرد این بخش در ایجاد توسعه اقتصادی و فراهم آوردن فرصت هایی در خارج از شهرهای بزرگ استفاده شود.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ دراین خصوص به سیناپرس گفت: شعار امسال جهانی گردشگری، بیشتر به مناطق روستایی و توسعه مناطق روستایی توجه دارد. با این وجود، به دلیل بیماری و بحران کرونا، قطعا می توان از آن هم در دنیا و هم در کشور ما به دید یک فرصت مناسب برای مناطق روستایی نگریست. ضمن اینکه بتوانیم آن مناطق را به ویژه در ابعاد مختلف اعم از اقتصادی، اشتغال، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی کمک کنیم و توسعه مناسب دهیم.

دکتر سیدسعید هاشمی با اشاره به بحران کرونا در سطح دنیا، به بهره برداری های بین المللی اشاره کرد و افزود: در این بازه زمانی، وجود بیماری کرونا را نمی توان نادیده گرفت و این مساله کار را سخت کرده است ولی خلاقیت ها و نوآوری های استارتاپ های گردشگری می تواند راهگشا باشد  به طوری که گردشگری امن و  سلامت در روستاها را شاهد باشیم.

وی با اشاره به رویکرد گردشگری خلاق تاکید کرد: هر روستا می‌تواند یک نمایشگاه فرهنگی و مقصد مناسب برای جذب گردشگر باشد. آداب و رسوم، سنن مختلف و حتی گردشگری غذا جذابیت های لازم را دارند و بالطبع ورود گردشگران برون مرزی و گردشگران داخلی منجر به توسعه مناطق روستایی می شود. البته باید به این نکته اشاره کرد که اگر گردشگری روستایی در قواعد خودش به درستی انجام نشود و مسائل زیست محیطی به درستی آموزش داده نشود و فرهنگ مردم نادیده گرفته شود، این فرصت ممکن است به یک تهدید تبدیل شود.

ریس انجمن علمی گردشگری ایران ادامه داد: دستورالعمل‌ها و آموزش‌های لازم هم برای میزبان و هم برای میهمان باید تدوین و پیاده سازی شود تا ما را به هدف، مقصد و توسعه گردشگری نزدیک تر کند و در عین حال به فرهنگ و محیط زیست آسیبی وارد نشود. .

به عقیده هاشمی، با توجه به این مفهوم که در شعار گردشگری امسال است، باید بتوانیم قلب ها را به هم نزدیکتر کنیم و با آموزش های مناسب و احترام به فرهنگ های مختلف ابعاد گردشگری روستایی را پیاده و توسعه دهیم.

وی در خصوص سهم ذی نفعان روستایی هم می گوید: کلیدی ترین بحث در توسعه گردشگری روستایی، جامعه محلی و افراد ساکن در روستا هستند. اگر بتوانیم به جامعه محلی سود و منفعت برسانیم، قطعا در مسیر توسعه قرار می‌گیریم ولی اگر منفعت جامعه محلی اولویت توسعه گردشگری روستایی نباشد به هدف مطلوب نمی رسیم.

این استاد دانشگاه در خصوص مقایسه با کشورهای پیشرفته نیز می‌گوید: قاعدتا ضعف‌هایی داریم و اگر در زیرساخت ها و مباحث فرهنگی بدون آموزش و مطالعات لازم ورود پیدا کنیم دچار مشکل می شویم.

وی تاکید کرد: بدیهی است درک درست فرهنگی و ملاحظات لازم در فضای زیست محیطی روستاهای دارای ظرفیت گردشگری با هدف نهادینه کردن فرهنگ بومی و معرفی آن به گردشگران از الزامات پیاده سازی درست شعار امسال سازمان جهانی گردشگری است که امیدواریم بتوانیم به آن دست پیدا کنیم.

گفتگو:نیلوفر منصوری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا