ارتباط دیابت بارداری و خطرات قلبی طولانی مدت برای کودک

محققان با مطالعه داده های ۳۰ ساله خانواده های کانادایی دریافتند ارتباط قوی ای بین فاکتورهای پرخطر بیماری قلبی در نوجوانی و اوایل جوانی و دیابت بارداری یا دیابت نوع۲ مادر آنها یافت شد.

«لاتیتیا گولیمت»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه مانیتوبا کانادا، در این باره می گوید: «نتایج این مطالعه بسیار جالب بود چراکه ما مشاهده کردیم ریسک بیماری قلبی در افرادی که در زمان جنینی مادرشان مبتلا به دیابت بود دو تا سه برابر بیشتر بود.»

برای این مطالعه، محققان از داده های تقریباً تمام کودکان متولد شده در مانیتوبا در طول سه دهه و در طول سنین ۱۰ تا ۳۵ سالگی استفاده کردند. در این مطالعه، سابقه سلامت بیش از ۲۹۰ هزار نفر بررسی شد.

یافته ها نشان داد بیش از ۸۷۰۰ نوزاد مبتلا به فشارخون بالا، حدود ۳۶۰۰ مبتلا به دیابت نوع۲ و ۷۱۵ نفر مبتلا به بیماری قلبی ایسکمیک بودند.

نتایج نشان داد کودکان متولدشده از مادران مبتلا به دیابت، ۳۰ تا ۸۰ درصد بیشتر با ابتلا به مشکلات قلبی و دو تا سه برابر بیشتر با ابتلا به یکی از فاکتورهای پرخطر بیماری قلبی نظیر فشارخون بالا یا دیابت مواجه بودند.

محققان بر کنترل دیابت در طول بارداری تاکید دارند و این امر از طریق رژیم غذایی و مصرف دارو در صورت نیاز به بهترین نحو قابل انجام است.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا