همه چیز تحت کنترل یک سوسک آلومینیومی است

درست مانند یک روح شیطانی که هیچ سنخیتی با انسانیت شما ندارد؛ اما خوب می داند چگونه افسار رفتارهایتان را به دست گیرد و به تسخیرتان دربیاورد.

این شی درون شما زنده است و مجبور هستید هر آنچه که می شنوید را بی چون و چرا بپذیرد و  انجامش دهید. برای مثال به شما می گوید دشمنتان را بکشید! حال اینکه آیا واقعا می خواهید آن را بکشید یا خیر به انتخابتان ارتباطی ندارد، در نهایت شما به طرز فجیهی دشمنتان را می کشید.

بی شک دنیای خطرناکی خواهد بود. دنیایی که اشیا یا بهتر بگوییم هوش مصنوعی پنهان شده در اشیا ما را وادار به انجام کارهایی می کند که هیچ مبنای انسانی ندارد. حتی کمک به یک فرد معلول.

آیا دوست دارید یک انسان ارتقا یافته باشید؟

اگر به فیلم هایی که دنیای بعد از هوش مصنوعی را به تصویر می کشد، علاقه دارید به پیشنهاد این هفته سیناپرس توجه نشان دهید و فیلم آپگرید (ارتقا) را برای گذران اوقات آخر هفته خود انتخاب کنید.

 این اثر که لی ونل نویسندگی و کارگردانی آن را برعهده داشته است، از نگاه مردمی و برخی منتقدان، بی شک یکی از شاهکارهای سال 2018 هالیوود است که لوگان مارشال گرین نقش اول مرد آن را بازی کرده است.

تاریخی که در فیلم روایت می شود، زمانی را نشان می دهد پول های کاغذی از یادها رفته و تلفن همراه چیزی جز یک گوشی کوچک نصب شده بر روی گوش نیست. نمایشگر این گوشی ها،  صفحه نور لیزری است که در هر جایی قابل رویت است.

شامتان را پرینت بگیرید

دنیای دنیای تراشته هاست. خودروهای بدون سرنشین با امینت باورنکردنی در اتوبان ها تردد دارند و این ربات ها هستند که اشیای قالب خانه ها را تشکیل می دهند و شما تنها با گفتن جملات، می توانید کارهای روزمره خود را انجام دهید، حتی قادر هستید شامتان را پرینت بگیرید.

داستان از آنجایی شروع می شود که  شخصیت گرین بر اثر یک حمله نابرابر از سوی تبه کاران همسرش آشا می میرد و خودش هم دچار نقص عضو نود درصدی می شود؛ طوریکه تنها قادر است گردن خود را تکان دهد؛ اینجاست که رقیب دیرینه شرکت ساخت ربات کوبولت که همسرش رهبری آن را برعهده داشته است، برای کمک به وی تراشه ای آلومینیومی در ابعاد یک سوسک کوچک را در نخاع وی به طرزی هنرمندانه قرار می دهد. ابتدا همه چیز آرام و تحت کنترل بود. گرین که رویای انتقام از قاتلان همسرش را در سر دارد با استفاده از این تراشه سوسکی شکل، تمام معلولیتش از بین می‌ رود و از ویلچر بلند می شود. این تراشه با قدرت غیرانسانی که به میزبان خود داده است، به گرین انگیزه انقام جویی داده است.

اما این تمام ماجرا نیست؛ در نهایت استم، همان سوسک آلومینیومی شکل با دخالت یک هکر خودش اختیار امور را بر عهده می گیرد و از یک جایی به بعد نه تنها تحت کنترل صاحبش نیست، بلکه خودش دست به هر کاری می زند. شاید بتوان گفت که کارگردان در این بخش داستان از فیلم آنابل الهاماتی هم گرفته است؛ چراکه تمام هدف این تراشه یافتن میزبان انسانی برای حکومت در جهان است همانگونه که آنابل همیشه به دنبال یک روح می گردد تا آن را تسخیر کند.

گرین که دیگر کنترلی از خود ندارد، افرادی را می کشد که موجود کوچک دورنش دستور داده است؛ اما هدف نهایی این تراشه چیزی جز یک خودمختاری تمام عیار نیست؛ به همین دلیل باید از بند ارون طراح و سازنده خود و وسل کامپیوترز خلاص شود.

گفتنی است گرین انتخاب مناسبی برای جولان استم در جهان است، اما آیا ذات و روح انسانی گرین در جنگ با استم پیروز می شود؟ لی ونل در پایان داستان، مخاطبان را به یاد جنگ های اساطیری خیر و شر می اندازد. این فیلم در زمان اکران خود در آمریکا نزدیک به 240 میلیون دلار به فروش رسیده بود.

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا