روستاها، بستری مهم در توسعه صنعت گردشگری

دکتر ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری؛ دکتر سیدسعید هاشمی، رییس دانشگاه علم و فرهنگ؛ دکترمنوچهر جهانیان، رییس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ و عضو هیات مدیره انجمن علمی گردشگری ایران؛دکتر محمدرضا رضوانی، استاد دانشگاه تهران و مهندس علیرضا زمانی خرقانی، معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری استان قزوین؛ در این وبینار به ارائه نظر و بحث و گفت وگو پرداختند.

توسعه گردشگری؛ راهی برای تنوع محصولات روستایی

تیموری با اشاره به شعار سال گردشگری که 2020 تا 2021 را شامل می شود گفت: با توجه به شعار سال گردشگری، همواره توسعه روستایی مدنظر جامعه بین الملل بوده است که برنامه های مفصلی هم در سراسر دنیا به ویژه در آمریکای جنوبی طراحی شده است. البته در طول سال جاری نیز قرار بود که ما هم میزبان یک نشست جهانی باشیم.

وی افزود: گردشگری روستایی فرصت خوبی برای تنوع بخشیدن به محصولات روستایی است؛ با توجه به اینکه اغلب مردم دنیا ایران را بیشتر در گردشگری تاریخی و فرهنگی می شناسند، اما می توانیم در حوزه گردشگری داخلی، روستاها را پر رنگ تر جلوه دهیم. در واقع روستاها از محل تنوع بخشی محصولاتشان می توانند به توسعه اقتصادی برسند.

به گفته معاون گردشگری وزارت میزاث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری، متاسفانه در سال های اخیر شرایط به گونه ای پیش رفت که روستاییان چاره ای جز مهاجرت به شهرها نداشتند؛ اما امروزه باید راهکاری را تدبیر کنیم که گردشگری دلیل اصلی ماندگاری روستاها باشد.

دانشگاه‌ها در شرایط بحران راه حل ارائه دهند

در ادامه هاشمی با اشاره به وضعیت آمارها در صنعت گردشگری در شرایط فعلی جهان گفت: با توجه به شیوع حدودا یک ساله ویروس کرونا آمارها در اغلب کشورها ناقص و اندک است. بدون شک اگر این وضعیت ادامه یابد و اگر راه حلی برای آن در نظر گرفته نشود، قشر فعال در این صنعت باید متحمل خسارات و مخاطرات زیادی شوند؛ چنانچه تاکنون هم آسیب های زیادی دیده اند.

رئیس دانشگاه علم وفرهنگ افزود: یکی از وظایف اصلی ما در دانشگاه ها این است که در چنین شرایطی راه حل مناسبی را در شرایط بحران ارائه دهیم. توجه به مناطق روستایی یکی از مولفه هایی است که می توان از آن به عنوان یک رویکرد مهم در این شرایط یاد کرد. در واقع مناطق روستایی فرصت بسیار مناسبی را برای صنعت گردشگری در راستای توسعه اقتصادی فراهم می کند، اما با توجه به شرایط موجود باید به گونه ای عمل کنیم که نه جامعه میزبان و نه گردشگران آسیب ببینند.

شهرنشین ها زیاد می شوند

محمد رضا رضوانی در ادامه این وبینار درباره جامعه محور بودن مناطق روستایی در صنعت گردشگری گفت: حدود 45 درصد جمعیت جهان روستانشین و 55 درصد شهری هستند که پیش بینی شده تا سال 2050 جمعیت شهری به 65 درصد هم می رسد؛ بنابراین در سال های آتی به طور قطع تقاضا برای سفر و گردشگری به مناطق روستایی افزایش پیدا می کند.بنابراین با توجه به اینکه 80الی 90 درصد عرصه های طبیعی جهان در مناطق روستایی قرار دارند. توجه به این مناطق در امر گردشگری یک ضرورت محسوب می شود.

این استاد دانشگاه در ادامه، گفت: نسل جدید به دنبال طبیعت گردی است و از گذشته تا کنون انسان در امر سفر و گردشگری تغییر ذائقه داده است، از طرفی هم چون بخش عمده فقر و محرومیت ها منشا روستایی دارد، گردشگری می تواند بازوی مطمئنی برای رونق بخشیدن به شرایط اقتصادی و توسعه روستاها باشد.

وی ضمن ارائه تعریف استاندارد از گردشگری روستایی خاطرنشان کرد: گردشگری روستایی معرف زندگی، فرهنگ، هنر و میراث زندگی روستایی بوده است که به جامعه محلی به لحاظ مالی قوت می بخشد. همچنین هدف اصلی در گردشگری روستایی توجه و حفظ زندگی و هویت روستایی است.

رضوانی با اشاره به ویژگی های گردشگری روستایی گفت: کارکرد مکانی روستا همواره باید حفظ شود و به دست فراموشی سپرده نشود. در این رابطه گردشگری می تواند در تجدید حیات روستاها عامل موثری به حساب بیاید و با بهره گیری از پیامدهایش با پدیده مهاجر فرستی مبارزه کند.

سوغات کرونا، بیکاری فعالان گردشگری

زمانی با اشاره به لزوم مدیریت کارآمد در شرایط موجود گفت: شاید هیچ صنعتی مانند گردشگری از شیوع ویروس کرونا آسیب ندیده باشد.این درحالی است که در کشور ما 35 هزار نفر به طور مستقیم در این صنعت فعال هستند که نزدیک به دو سوم آنها به طور کامل شغل خود را از دست داده اند.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری استان قزوین تاکیدکرد: طبق پیش بینی‌ها اگر قرار باشد که تا دو سال آینده با این ویروس زندگی کنیم، بنابراین باید راه زندگی مسالمت آمیز را هم بیاموزیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مباحث یاد شده یکی از ظرفیت های مهم کشور ما در صنعت گردشگری وجود فضای روستایی در اقلیم های گوناگون است که باید اولویت بیشتری به آن دهیم.

به گفته زمانی؛ در بحث گردشگری داخلی نیازمند مدیریت و زیرساخت های کامل تری هستیم. از سویی دیگر با پیشرفت در این حوزه نیازمند تالیفات مبتنی برعلم در حوزه گردشگری هم هستیم.

سونامی سفر در راه است

رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ در ادامه گفت: با توجه به اینکه شیوع ویروس کرونا آسیب نود درصدی به صنعت گردشگری دنیا و ایران زد، باید با رعایت حقوق شهروندی و پروتکل های بهداشتی به کسب و کارهای گردشگری بها داد. تنوع اقلیمی در کشور ما باعث شده است جذابیت ها گردشگری زیادی داشته باشیم.

جهانیان افزود: پیشنهادهایی در این زمینه وجود دارد؛ برای مثال شناسایی اولویت جاذبه های گردشگری  و توانمند سازی جامعه میزبان و محلی که می تواند به توسعه گردشگری روستایی بیانجامد.همچنین با توجه به اینکه در دوران کرونا اغلب مردم با آسیب ها و تنش های روحی مواجه شده اند، به طور قطع در دوران پساکرونا باید مدیریت حساب شده‌ای درباب سفرها و فعالیت گردشگران طراحی کرد.

وی افزود: به اعتقاد من باید در این دوران مناطق ناشناخته یا کمتر شناخته شده را بیشتر معرفی کنیم تا از شلوغی های احتمالی در برخی مناطق خاص بکاهیم چراکه در دوران پسا کرونا به طور قطع با سونامی سفر مواجه خواهیم شد.

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا