فعالیت های باستان شناسی هم جاذبه گردشگری است

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری  دراین خصوص گفت: گردشگری بر پایه فلسفه حرکت و خروج از مبدا بر کمال و رشد استوار است. سفر با انگیزه های گوناگون برای جستجو ،کشف و شناخت است که فرهنگ یکی از این انگیزه ها به شمار می رود.

دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو افزود: همچنین انگیزه های فرهنگی درونی و بیرونی نیز می تواند منجر به سفر شود. انگیزه های بیرونی بر پایه لذت دیداری است و انگیزه های درونی اشاره به عمق و تامل در فرهنگ دارد.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین این مهم را نباید فراموش کرد که فرهنگ منبع و میراث ماندگاری است که با گردشگری پایدار می توان از آن مراقبت کرد. در حقیقت استخراج فرهنگ و منابع تاریخی و فرهنگی از طریق باستان شناسی صورت می گیرد و در یک نگاه نتیجه فعالیت های باستان شناسی، محصول فرهنگی است.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری عنوان کرد: در نگاه دیگر ازجمله فعالیت های باستان شناسی می تواند جاذبه های گردشگری باشد زیرا فرآیندهای عملیاتی در باستان شناسی خود دارای جذابیت بوده و می تواند محل ورود گردشگران باشد.بنابراین با این رویکرد است که باستان شناسی می تواند در بستر زندگی افراد جامعه قرار گیرد و به وسیله گردشگری از آن مراقبت کرد.

وی درادامه افزود:  ارتباط میان افراد جامعه ایجاد تعامل از طریق گردشگری، اشاعه و آگاهی بخشی هویت فرهنگی جامعه از طریق باستان شناسی، فعالیت هایی است که ذهنیت جامعه را بیش از پیش به این دو مقوله نزدیک می کند.

گفتنی است، دراین وبینار رییس انجمن علمی باستان شناسی ایران، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، رییس موزه ملی ایران و سایر اساتید و خبرگان حوزه باستان شناسی حضور داشتند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا