حضور بیش از ۶۵۰ پایان‌نامه در پاناسه

‌پرویز کرمی افزود: جشنواره و مسابقه‌ پاناسه برای نخستین بار برای معرفی و کاربردی کردن پایان‌نامه‌های دانشجویی با فراخوانی در زمستان سال گذشته به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان این معاونت توسط صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران آغاز شد.

وی یادآور شد: در این مسابقه دانشجویانی که پایان نامه خود را در یکی از مقاطع تحصیلی دفاع کرده‌اند، آن را در یک فیلم سه دقیقه‌ای ارایه کرده اند.

دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری درباره برگزاری این رویداد گفت: «پاناسه» رویدادی ترویج گر و فرهنگ ساز است که جامعه را از اهمیت پایان‌نامه‌ها و دستاوردهای علمی آگاه می‌کند و در آن دانشجویان یافته‌های علمی خود را با زبانی ساده بیان می‌کنند تا همگان در جریان آن قرار گیرند.

 کرمی ادامه داد: بر اساس اعلام وزارت علوم سالانه حدود ۸۰۰ هزار پایان نامه در کشور ارایه می‌شود که معادل یک درصد جمعیت کشور است، این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته تعداد پایان‌نامه‌ها کمتر از نیم درصد جمعیت آنها را شامل می‌شود یعنی تعداد تحقیقات دانشجویی انجام شده در ایران حداقل ۲ برابر کشورهای پیشرفته است.

وی درباره دستاوردهای این جشنواره و مسابقه خاطرنشان کرد: «پاناسه» به دنبال این است که بخشی از پژوهش‌های انجام شده توسط دانشجویان قابل عرضه به جامعه شود، در این رویداد توانمندسازی پژوهشگران جوان برای استفاده بهینه از فرصت ارائه پژوهش نیز مد نظر قرار گرفت.

دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری یادآور شد: آشنایی شرکت‌های دانش‌بنیان، سازمان‌ها، نهادها و عموم مردم با جذابیت‌های فعالیت‌های پژوهشی و اتفاقات پژوهشی در حال انجام نیز با برگزاری این رویداد رخ می‌دهد.

کرمی تصریح کرد: تا کنون ۶۵۰ دانشجو برای حضور در این رویداد ثبت نام کردند و از این تعداد ۱۵۰ نفر پس از ارزیابی به مرحله بعد راه می‌یابند و در نهایت نیز از آنها ۳۰ برگزیده انتخاب و حمایت می‌شوند،.

وی ادامه داد: داوری‌ها نیز به صورت جمع‌سپاری توسط یک هزار و ۴۰۰ داور انجام شد، همچنین محدودیتی برای حوزه‌های ارسالی وجود نداشت و حوزه‌هایی مانند مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی و پزشکی بیشترین درخواست را داشتند.

سرمایه‌گذاری روی پایان‌نامه‌های دانشجویی

دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری به حمایت از پایان‌نامه‌ها در قالب برگزاری این رویداد اشاره کرد و افزود: ا۱۰۰ دانشگاه کشور در این رویداد شرکت کردند، در مرحله رقابت از برترین‌های این مسابقه با دعوت از بخش خصوصی و سرمایه گذاران خطرپذیر زمینه برای معرفی و سرمایه گذاری روی پایان‌نامه‌ها فراهم شده است تا از مرحله پژوهش وارد ساخت و تولید شوند.

کرمی یادآور شد: جشنواره و مسابقه «پاناسه» زمینه را فراهم می‌کند تا عموم مردم با دستاوردهای علمی که در دانشگاه‌ها انجام می‌شود آشنا شوند، تا امروز تعداد زیادی پایان‌نامه تولید شده است که هیچ اطلاعاتی از آنها در دسترس نیست در صورتی که شاید آنها برای تبدیل شدن به محصولی فناورانه قابلیت داشته باشند.

وی کاربردی سازی موضوعات پایان نامه و رساله‌های دکتری در کشور، آگاه سازی عمومی در جامعه نسبت به علوم مختلف، نیاز و جهت دهی موضوعات پژوهشی در پایان نامه ها، اجرایی و تجاری‌سازی پایان نامه‌های دانشجویی و حمایت از پایان نامه‌های کاربردی را از اهداف برگزاری این جشنواره ذکر کرد که هریک به نوعی زمینه‌ساز توسعه اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان در کشور هستند.

 جشنواره ملی «پاناسه» در سه مرحله مجازی، بومی و کشوری در حال برگزاری است. در مرحله مجازی هر شرکت کننده ویدیویی حداکثر سه دقیقه ای در ارتباط با پایان‌نامه خود ضبط و در سامانه این رویداد بارگذاری می‌کند، پس از آن داوری انجام شده و برگزیدگان به مرحله بومی راه می‌یابند.

در این مرحله شرکت‌کنندگان در یکی از پنج بوم تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز حضور یافته و پایان نامه را برای داوران ارایه می‌دهند.

برگزیدگان به مرحله کشوری راه یافته و در رقابتی نهایت برگزیدگان نهایی مشخص می‌شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا