روز جهانی سالمندان

  • روز جهانی سالمندان

سازمان ملل در سال ۱۹۸۲ شورای جهانی سالمندی را تشکیل داد و در همان سال طرحی را برای تعیین یک روز جهانی برای سالمندان ارائه داد تا اینکه در سال ۱۹۹۰ این شورا اول اکتبر را روز جهانی سالمندان تعیین کرد.سالمندی دوره ای از زندگی است که از ۶۰ یا ۶۵ سالگی شروع می شود. در تعریف سالمندی نمی توان زمان خاصی را مشخص کرد، بلکه سالمندی را می توانیم با ویژگی های خاصی که فرد در زمانی از زندگی خود پیدا می کند بشناسیم.

معمولا سالمندی با کاهش یا افت توانایی های جسمی، فکری، اجتماعی و… شناخته می شود. برخی از این تغییرات در جسم روی می دهد به عنوان مثال در سالمندی ۵۰درصد از سلول های قشر مخ تحلیل می رود، به خصوص نورون های عصبی که ارتباط مستقیمی با بینایی، شنوایی و اعصاب حرکتی دارند. این تحلیل در بخش هایی از مخ که مربوط به نظم بخشی اطلاعات، قضاوت و تفکر است کمتر اتفاق می افتد. به سبب این که قلب با نیروی کمتری پمپاژ می کند، بیماری های قلبی و عروقی نیز پیش می آید. ضعف دستگاه ایمنی هم باعث می شود سالمندان نسبت به جوانان زودتر بیمار شوند و دیرتر بهبود یابند.

از نظر اجتماعی هم سالمندان با تحولات زیادی در زندگی روبه رو می شوند. برخی از این رویدادها عبارت است از: بازنشستگی، یائسگی، سپرده شدن به خانه سالمندان به وسیله فرزندان، فوت همسر و… به هر حال مهم ترین مشکلات سالمندان که به نوعی برای اطرافیان هم مشکلاتی ایجاد می کند به خطر افتادن سلامتی و استقلال آن ها و احساس تنهایی و گاهی هم حس بی ارزشی در روابط با دیگران است.

  • روز جهانی گیاهخواران

تاریخ اول اکتبر (10 مهر) به نام روز جهانی گیاهخواری (World Vegetarian Day) نامگذاری شده است. هدف از این نامگذاری، ارج نهادن به تصمیم گیاهخوارانی است که با هدف داشتن بدن سالم تر، عمر طولانی تر، پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی، و البته کمک به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از طریق محدود کردن مصرف گوشت، رژیم غذایی گیاهخواری را در پیش گرفته اند.

  • روز جهانی اسکان بشر

روز جهانی اسکان بشر که همه ساله در اولین دوشنبه ماه اکتبر جشن گرفته می شود، توجه همگان را به وظایف سازمانی برنامه اسکان بشر ملل متحد برای ترویج سیاست‌های توسعه پایدار شهری جلب می‌کند.

  • کشف ان‌جی‌سی ۵۹۵

ان‌جی‌سی ۵۹۵ یا NGC 595 یک سحابی در کهکشان سه‌سو است که توسط هنریش لودیگ دآرست در ۱ اکتبر ۱۸۶۴ کشف شد.

  • زادروز یانگ چن نینگ

یانگ چن نینگ ، در 1 اکتبر 1922 به دنیا آمد. این دانشمند و فیزیکدان چینی به دلیل ارائه نظریه Yang – Mills، قضیه Landu – Yang، قضیه Byers – Yang شناخته می‌شود. این فیزیکدان علاوه بر دریافت مدال ملی علوم چین، مدال بنجامین فرانکلین، مدال آلبرت اینشتین، برای مطالعه در زمینه قوانین تقارن یا پاریته که در نهایت منجر به کشف‌های مهمی در مورد ذرات بنیادی شد، جایزه نوبل فیزیک 1957 را دریافت کرد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا