کشف دوباره آب در مریخ و سرنخی برای حیات

در تحقیق جدیدی که توسط محققانی از دانشگاه کوئینزلند جنوبی استرالیا، مؤسسات علمی ایتالیا و دانشگاهی در آلمان انجام شده است و در آن، داده‌های راداری MARSIS که یک ابزار علمی موجود در فضاپیمای مارس اکسپرس متعلق به آژانس فضایی اروپا است، مورد بررسی واقع، شواهد جدید از وجود آب در کره مریخ یافت شده است.

یافته‌های این محققان که امروز در مجله Nature Astronomy منتشر شده است، به وجود چندین حوضچه آب بسیار شور در زیر سطح سیاره مریخ اشاره دارد.

به گفته آن‌ها، «تفسیری که روی شواهد به‌دست‌آمده از داده‌های راداری فوق انجام شده است، با بازتاب‌های شدت بالایی از استخرهای گسترده آب مایع در سیاره سرخ مطابقت دارد».

در مطالعه قبلی سال 2018 که دانشگاه روما تره ایتالیا به همراه آژانس فضایی و موسسه ملی اخترفیزیک این کشور (INAF) در آن شرکت داشتند، منطقه‌ای با بازتاب قوی در حدود 1.5 کیلومتری زیر لایه‌های کلاهک قطبی ضخیم مریخ که توسط لایه‌هایی از یخ و گردوغبار تشکیل شده است، یافت شده بود.

این محققان می‌گویند: «در تحقیق جدید، نه‌تنها موقعیت، میزان و قدرت بازتابش های راداری مطالعه 2018 مورد تأیید واقع شد، بلکه سه منطقه واضح دیگر نیز که حاوی آب بودند، پیدا گردید. بر اساس یافته‌های ما، دریاچه اصلی توسط اجزای کوچک‌تری از آب مایع احاطه شده است، اما به دلیل محدودیت‌های فنی رادار و فاصله آن از سطح مریخ، ما نمی‌توانیم به‌طور قطعی مشخص کنیم که آیا آن‌ها به‌هم‌پیوسته هستند یا خیر».

آن‌ها می‌افزایند: «در این پژوهش، انجام آزمایش‌هایی در آزمایشگاه‌های مربوطه که در آن‌ها پایداری محلول‌های آبی هایپرسالین یا آب‌نمک غلیظ مورد مطالعه قرار گرفتند، به توضیح وجود آب مایع در مریخ کمک کرد. این آزمایش‌ها نشان داده‌اند که آب‌نمک غلیظ می‌تواند برای مدت‌زمان قابل توجهی حتی در دماهای معمول در مناطق قطبی مریخ حفظ شود».

به بیان آن‌ها، «بنابر همین آزمایش‌ها، ما فکر می‌کنیم که هر فرآیندی که به تشکیل و تداوم حضور آب زیر یخ‌های کلاهک‌های قطبی مریخ منجر گردد، نیاز به مایعی دارد که از شوری بالایی برخوردار باشد.

کشف چنین سیستم و مجموعه‌ای از دریاچه‌ها در سیاره مریخ، به این معنی است که روند تشکیل آن‌ها احتمالاً تاحدی ساده و معمول است و لذا آن‌ها احتمالاً در بیشتر تاریخ مریخ وجود داشته‌اند. به همین دلیل، ممکن است این دریاچه‌ها، آثاری از هر نوع شکل حیاتی را از زمان‌هایی که مریخ مانند زمین دارای جوی متراکم، آب‌وهوای ملایم‌تر و وجود آب مایع روی سطح آن بوده است، حفظ کرده باشند».

این یافته‌های جالب توجه که بار دیگر احتمال وجود حیات در سیاره شگفت‌انگیز مریخ را مطرح کرده‌اند، نگاه‌ها را به این سیاره متوجه خواهند کرد.