جایزه ۵ میلیون دلاری ناسا برای پایداری مأموریت‌ها در شب های ماه

اگر ناسا می‌خواهد حضوری طولانی مدت در ماه داشته باشد، به روشی جایگزین برای انرژی خورشیدی احتیاج دارد، چرا که شب‌های ماه در برخی موارد ممکن است بیش از دو هفته طول بکشند و این آژانس اکنون برای کمک به دیگران متوسل شده است.

ناسا بدین منظور اقدام به راه‌اندازی یک چالش موسوم به "Watts on the Moon" کرده است که در آن برای کسانی که بتوانند راه حل‌های تامین انرژی برای ماموریت‌های ماه پیشنهاد دهند، حداکثر ۵ میلیون دلار جایزه در نظر گرفته است و برندگان برای دریافت جایزه خود حتی مجبور نیستند که تا تأیید فناوری پیشنهادی خود و ارسال آنها به کره ماه منتظر بمانند.

این چالش سه مرحله‌ای با ارائه راه حل‌هایی توسط داوطلبان آغاز می‌شود که بتواند با سه فعالیت، مأموریت را تامین انرژی کند. داوران ناسا برای هر فعالیت سه برنده انتخاب می‌کنند و هر کدام ۱۰۰ هزار دلار برنده می‌شوند و چهار برگزیده بعدی نیز هر کدام ۵۰ هزار دلار به دست می‌آورند.

مرحله دوم، مرحله‌ای است که برگزیدگان باید به ساخت نمونه‌های اولیه فناوری‌های خود بپردازند و ناسا در این مرحله جوایزی به ارزش ۴.۵ میلیون دلار اهدا می‌کند. اگر یک یا چند شرکت یا شرکت کننده به مرحله سوم برسند، با ناسا همکاری می‌کنند تا برای ساخت یک نمونه عملیاتی در ماه، سخت افزار بسازند.

شرکت کنندگان مستقل فقط باید شهروند ایالات متحده باشند، در حالی که شرکت‌ها و سازمانها می‌توانند از خارج از ایالات متحده نیز در این چالش شرکت کنند.

البته هیچ قطعیتی وجود ندارد که این چالش به یک فناوری کارساز ختم شود. با این حال، ناسا نشان داده است که انگیزه زیادی برای بررسی گزینه‌ها از منابع دیگر و استفاده از نظرات و ایده‌های جمعی دارد.

اگرچه لزوماً لازم نیست که فناوری‌های احتمالی حاصل از این چالش برای اولین افرادی که در پروژه‌ای موسوم به "آرتمیس" به ماه باز می‌گردند، آماده باشد(احتمالا تا سال ۲۰۲۴)، اما اگر ماموریت‌ها و سکونتگاه‌های طولانی مدت در ماه نتوانند در تاریکی طولانی مدت شب‌های ماه قدرت خود را حفظ کنند، پیشرفت بیشتری نخواهیم کرد.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا