گونه جدید باکتریایی کشف شد

دکتر محدثه رمضانی عضو هیئت علمی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در خصوص شناسایی و ثبت این میکروارگانیسم جدید گفت: این میکروارگانیسم از انواع نمک دوست است که طی مطالعات تنوع زیستی از اکوسیستم‌های شور کشور جداسازی و شناسایی شده است. این میکروارگانیسم به دلیل تولید پلی ساکارید زیستی اهمیت دارد و ممکن است در آینده جهت تجزیه زیستی ترکیبات سخت تجزیه پذیر مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: مطالعات متعددی در جهان روی این گروه میکربی صورت گرفته است و این مرکز هم در صدد است که از توانمندی آن حین برنامه‌های مدون تحقیق و توسعه بهره برداری کند.

همچنین دکتر سید مجید تولیت سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفقیت اخیر را در ادامه موفقیت‌های بانک میکروارگانیسم های مرکز، حائز اهمیت بر شمرد و گفت: تنوع زیستی میکروارگانیسمها در کنار مطالعات کاربردی کلید موفقیت در بهره برداری از منابع میکربی کشور است که به خوبی در بانک میکروارگانیسمها، این هدف به عنوان یک مدل تحقیقات کاربردی در حال پیگیری است و ثمرات این نگاه در آینده مشخص خواهد شد.

وی افزود: امروز نگاه مرکز به بانک‌های زیستی خود دستخوش تغییر و بروز رسانی شده است به طوری که با توجه به سند منتشر شده توسط سازمان همکاری‌های مشترک اقتصادی نه تنها تنوع زیستی مورد غفلت واقع نشده است بلکه تنوع زیستی به عنوان زیر ساخت مستحکمی برای انجام فرآیندهای تحقیق و توسعه قلمداد می‌شود و به جرأت می‌توان گفت مفهوم تازه ای به نام تنوع زیستی کاربردی در این مرکز متولد شده است.

این گونه جدید با نام علمی Halomonas lysinitropha در معتبرترین ژورنال بین المللی سیستماتیک میکروبیولوژی ( IJSEM‌) منتشر شده است و به عنوان یک ذخیره ارزشمند هم اکنون در بانک میکروارگانیسم های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با شماره دسترسی IBRC-M ۱۰۹۲۹T نگهداری می‌شود.