سومین ماهواره مینیاتوری امارات متحده عربی پرتاب می‌شود

این ماهواره که MeznSat نام دارد، درون محفظه شرکت Exolaunch قرار می گیرد تا در حین پرتاب به فضا صدمه ای به آن وارد نشود. MeznSat، یک ماهواره معکبی یا «تاسواره» است که ساعت ۳:۲۰ دقیقه بعد از ظهر به وقت امارات توسط راکت روسی سایوز ۲.۱b از پایگاه فضایی Plesetsk Cosmodrome در روسیه پرتاب می شود.

این مینی ماهواره که توسط دانشجویان دانشگاه «خلیفه» و دانشگاه آمریکایی «راس الخیمه» ساخته شده است، گازهای گلخانه ای را بر فراز امارات مطالعه خواهد کرد. 

زمانیکه این ماهواره در مدار زمین قرار بگیرد، گروهی از دانشجویان داده های ناشی از آن را در ایستگاه زمینی آزمایشگاه فضایی «یاست» در دانشگاه خلیفه و راس الخیمه، نظاره، پردازش و آنالیز خواهند کرد. 

این ماهواره حامل یک طیف سنج به نام Argus ۲۰۰۰ است که می تواند غلظت گازهای گلخانه ای به ویژه دی اکسید کربن و متان را بر فراز امارات متحده عربی تشخیص دهد.

هدف علمی ثانویه ماهواره MeznSat، پیش بینی بروز پدیده شکوفایی جلبکی است.شکوفایی جلبکی به معنی رشد آنی یا انباشت در تعداد جلبک ‌ها در یک سیستم زیست‌آبی است. شکوفایی جلبکی منحصر به محیط ‌های دریایی نیست و ممکن است در آب‌ های شیرین نیز رخ دهد. 

این ماهواره برای پیش بینی بروز پدیده شکوفایی جلبکی از دوربین (قرمز،آبی،سبز) RGB و طیف سنج خود استفاده می کند تا غلظت کل مواد معلق را در آب های ساحلی خلیج عربستان ارزیابی کند. 

امارات متحده عربی برای ارسال ماهواره MeznSat به فضا، خدمات شرکت Exolaunch را اجاره کرده است؛  Exolaunch یک شرکت تجاری آلمانی است که خدمات پرتاب و استقرار ماهواره های نانو و کوچک را بر عهده دارد.

این سومین ماهواره مکعبی است که امارات متحده عربی به مدار زمین پرتاب می کند؛ امارات متحده عربی اولین ماهواره مکعبی را به نام Nayif-۱ در سال ۲۰۱۷ و دومین ماهواره به نام MySat-۱ را در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب کرد. 

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا