سیاره‌ای که یک سال در آن ۳٫۱۴ روز طول می‌کشد

آنها موفق به کشف یک سیاره فراخورشیدی شده‌اند که هر ۳٫۱۴ روز یک دور به دور ستاره خود می‌گردد. این سیاره که اندازه‌ای برابر با زمین دارد به خاطر دوره گردشش که شامل عدد π است، پی ارث (Pi Earth) نامیده شده است.

از لحاظ فنی سیاره یادشده را K2-315b نامگذاری کرده‌اند. پی ارث شعاعی برابر با ۹۵ درصد زمین دارد و به دور ستاره سردی گردش می‌کند که اندازه‌‌اش برابر با یک پانزدهم خورشید ماست. با گردشی با سرعت افسار گسیخته ۲۹۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت به دور ستاره خویش، یک سال برای این سیاره تنها چند روز طول می‌کشد. به گفته پرجاوال نیرالا (Prajwal Niraula) سرپرست مطالعه انجام‌شده روی این موضوع، پی ارث مانند یک ساعت دقیق حرکت می‌کند.

سیاره موردبحث اولین بار در سال ۲۰۱۷ توسط تلسکوپ کپلر (Kepler) و در جریان مأموریت K2 آن کشف شد و اخیراً مدار گردشی آن در بخشی از پروژه اسپکیولوس (SPECULOOS) مورد تأیید قرار گرفت. پروژه یادشده شبکه‌ای از چندین تلسکوپ است که به دنبال سیاره‌های زمین‌ مانند می‌گردد.

پیشنهاد می‌شود برای سفر به پی ارث برنامه ریزی نکنید، زیرا این سیاره برای زندگی کردن خیلی داغ است. دمای سطح این سیاره به ۱۷۶ درجه سلسیوس می‌رسد که به نظر مؤسسه MIT برای پختن یک کیک عالی است.

دانشمندان نیز به این کشف جنبه طنز داده و آن را در مجله استرونامیکال جورنال با تیتر «پی ارث: سیاره‌ای زمین مانند ۳٫۱۴ روزه که داغِ داغ از آشپزخانه K2 توسط گروه اسپکیولوس برای شما سِرو می‌شود» به چاپ رسانده‌اند. به گفته جولیان دی ویت (Julien de Wit) یکی از نویسندگان این مقاله، در این روزها هرکسی به کمی شوخی نیاز دارد.

گذشته از یک مورد عجیب سرگرم‌کننده، پی ارث می‌تواند نامزد خوبی برای مطالعه توسط تلسکوپ‌های آینده باشد. تلسکوپ JWST (James Webb Space Telescope) درراه می‌تواند مشخص کند که سیاره‌های دوری مانند پی ارث دارای اتمسفر هستند یا خیر، موردی که زیست‌ پذیری آنها را مشخص می‌کند.

با استناد به گفته محققان، این کشف جدید اشاره‌ای است به تعداد زیادی سیاره فراخورشیدی جذاب که هنوز کشف نشده‌اند. پرجاوال نیرالا در این زمینه می‌گوید: در آینده نزدیک سیاره‌های جالب‌تری کشف خواهند شد، درست در زمان پروژه JWST، تلسکوپی که اتمسفر این دنیاهای بیگانه را کاوش خواهد کرد. با استفاده از الگوریتم‌های بهتر امیدوارم روزی بتوانیم به دنبال سیاره‌های کوچک‌تری حتی به اندازه مریخ بگردیم.

منبع:کافه دانش