پیش‌بینی تغییرات اقلیمی با بررسی کربن خاک

پژوهشگران "دانشگاه بیلر"(Baylor University) و "دانشگاه ایالتی آیووا"(Iowa State University)، روش جدیدی را برای تجزیه و تحلیل ترکیبات ماده آلی خاک ابداع کرده‌اند که به دانشمندان امکان می‌دهد تا ذخیره کربن خاک و تاثیر کربن بر اقلیم را پیش‌بینی کنند.

این گروه پژوهشی، داده‌های گردآوری شده در مورد خاک طیف گسترده‌ای از محیطهای متفاوت سراسر آمریکای شمالی از جمله توندرا، جنگل‌های باران‌خیز استوایی، بیابان‌ها و مرغزارها را به کار بردند تا الگوهایی را برای درک بهتر شکل‌گیری ماده آلی خاک که قسمت بیشتری از آن را بقایای به جا مانده از گیاهان و ریزارگانیسم‌های زنده تشکیل می‌دهد، پیدا کنند.

پژوهشگران در این پروژه، نمونه‌های مربوط به ۴۲ نوع خاک را که از نواحی گوناگون به دست آمده بود، مورد بررسی قرار دادند. آنها از روشی موسوم به "طیف‌سنجی تشدید مغناطیسی هسته‌ای" (Nuclear magnetic resonance spectroscopy) استفاده کردند که به آنها امکان داد تا ساختار شیمیایی و ترکیب مولکول‌های آلی طبیعی خاک را مورد بررسی قرار دهند.

"ویلیام هوکادی"(William Hockaday)، استادیار علوم زمین دانشگاه بیلر گفت: خاک به خاطر تامین غذا، آب تمیز و هوای پاک، بنیانی برای جامعه به شمار می‌رود. خاک در تغییرات اقلیمی نیز نقش مهمی دارد زیرا یکی از منابع کربن زمین به شمار می‌رود. بیش از ۱۰۰ سال است که دانشمندان در مورد آرایش شیمیایی کربن خاک، مباحثه می‌کنند.

"استیون هال"(Steven Hall)، استادیار بوم‌شناسی دانشگاه ایالتی آیووا گفت: ما تصمیم گرفتیم که با این پژوهش، به این سوال پاسخ دهیم که آیا ماده آلی خاک در محیطهای گوناگون به هم شباهت دارند یا با یکدیگر متفاوت هستند.

این پژوهش، الگوهایی را در شیمی ماده آلی خاک نشان داد که در مورد همه اقلیم‌ها صدق می‌کند. درک این الگوها یا قوانین در مورد نحوه تشکیل ماده آلی در خاک و دوام آن، به دانشمندان کمک خواهد کرد تا پیش‌بینی کنند که خاک چگونه کربن را در اکوسیستم‌های متفاوت ذخیره می‌کند. کربن می‌تواند هنگامی که به عنوان یک گاز گلخانه‌ای از خاک رها می‌شود و به جو می‌رود، در تغییرات اقلیمی نقش داشته باشد. پژوهشگران باور دارند که درک بهتر انواع کربن موجود در خاک محیطهای متفاوت می‌تواند تصویر دقیق‌تری از نحوه تاثیر کربن بر اقلیم و تاثیر تغییرات اقلیمی آینده بر ذخایر کربن خاک ارائه دهد.

هوکادی افزود: این پژوهش، یک گروه قوی از دانشمندان را گرد هم آورد و من برای نخستین بار، الگوهای شیمیایی را در مقیاس قاره‌ای مورد بررسی قرار دادم.

این پژوهش، در مجله "Nature Geoscience" به چاپ رسید.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا