روز جهانی قلب​

  • روز جهانی قلب​

روز29 سپتامبر برای پیشگیری از عوامل خطر و افزایش آگاهی عمومی، روز جهانی قلب نامگذاری شده است.در سال ھای اخیر آمار مرگ و میر بیماران قلبی و عروقی در دنیا افزایش چشمگیری داشته است. به گزارش فدراسیون جھانی قلب، سالانه ١٧٫١ میلیون نفر در دنیا، بخاطر عارضه ھای قلبی جان خود را از دست می دھند.

این مساله اھمیت اطلاع رسانی در خصوص راه ھای پیشگیری از بروز عوارض قلبی را بیش از پیش نمایان می کند. بیماری ھای قلبی و عروقی یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در ایران به شمار می روند. نزدیک به ۴٠ درصد علل فوت جوانان در ایران، بیماری ھای قلبی شناخته شده اند.

  • روز جهانی قهوه

​روز جهانی قهوه یک رویداد سالانه است که در ۲۹ سپتامبر در تعدادی از کشورها برای جشن گرفتن و لذت بردن از نوشیدنی‌ محبوب همه یعنی‌ قهوه برگزار می‌شود. از روز جهانی قهوه برای ترویج تجارت عادلانه قهوه (fair trade coffee) و آگاه کردن مردم از شرایط اسفناک کشاورزان قهوه استفاده می‌شود. در این روز بسیاری از کسب و کارها در سراسر جهان قهوه رایگان و یا با تخفیف ارائه می‌دهند. نام روز جهانی‌ قهوه بر گرفته از نام روزملی‌ قهوه در آمریکا است، از سال ۲۰۰۵ به این نام اشاره شده است و بعد از آن‌ در ۳ اکتبر سال ۲۰۰۹ برای اولین بار به طور رسمی‌ ۲۹ سپتامبر روز جهانی قهوه نامیده شد.

  • تولد انریکو فرمی

انریکو فرمی متولد ۲۹ سپتامبر ۱۹۰۱ در رم، ایتالیا؛ بود.وی فیزیکدان آمریکایی ایتالیایی الاصل است. او شهرتش را بیشتر مدیون زحمت‌هایش در موضوع واپاشی بتا، طراحی اولین رآکتور هسته‌ای و همچنین گسترش نظریه کوانتومی می‌باشد. فرمی سال ۱۹۳۸ موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد که در رابطه با کارهایش در مورد رادیواکتیوی انجام داده بود. وی یکی از بزرگ‌ترین فیزیکدانان هسته‌ای قرن بیستم به‌شمار می‌رود.

او همچنین موفق به کسب مدال ماکس پلانک در سال ۱۹۵۴ شد.  به نام فرمی، گاز فرمی (گازهای الکترونی)، فرمیون‌ها (گروهی از ذرات بنیادی) و همچنین عنصر شیمیایی فرمیوم اسمگذاری شده‌است. کمیسیون انرژی اتمی آمریکا به یادبود این دانشمند بزرگ، جایزه انریکو فرمی را به ارزش ۳۷۵٬۰۰۰ دلار پایه‌گذاری کرده، که هر ساله اعطا می‌شود.وی  ۲۸ نوامبر ۱۹۵۴ در شیکاگو درگذشت.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا