کودکان کم شنوا هزینه های بسیار بالایی دارند

گیتا موللی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این افراد اگر به موقع شناسایی نشوند و مداخلات پزشکی زودهنگام برای آنان انجام نشود، تا آخر عمر خود به عنوان یک معلول محسوب می شوند و نظام سلامت باید از آنان حمایت کند.

وی تاکید کرد: در صورتی که این کودکان به موقع شناسایی شوند، از جنبه های مختلف مانند آموزشی از سایرین عقب نمی افتند و با داشتن سمعک یا کاشت حلزون در صورت لزوم و انجام توان بخشی می توانند مانند همسالان خود زندگی کرده و عملکردی عادی داشته باشند.

مسوول کمیته مطالعات کم شنوایی و ناشنوایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: اگر کودکان کم شنوا در سن حدود پنج سالگی یا بالاتر شناسایی شوند، به دلیل از دست دادن سن طلایی، زبان آموزشی و کار آموزشی برای آنها با موانع بیشتری روبه‌رو خواهد بود و پیشرفت کمتری نیز در درمان او مشاهده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کودکان کم شنوا هزینه های بسیار بالایی دارند، افزود: البته رقم دقیق این موضوع در ایران مشخص نیست ولی در کل هزینه های ناشی از ناشنوایی غالبا بسیار بالا است.

سالانه حدود ۵ هزار نوزاد ناشنوا در ایران به دنیا می‌آیند

مسوول کمیته مطالعات کم شنوایی و ناشنوایی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: پیش بینی می شود به طور متوسط سالانه پنج هزار نوزاد ناشنوا در کشور به دنیا آیند.

موللی اظهار داشت: نوزادان کم شنوا در بدو تولد به راحتی و به سادگی با غربالگری شنوایی توسط شنوایی شناسان قابل شناسایی هستند، این کار با یک آزمایش بدون درد و بسیار ساده حدود پنج دقیقه ای در محل زایشگاه قابل انجام است.

وی بر شناسایی به موقع این کودکان تاکید کرد و گفت: اگر کودکان کم شنوا در بدو تولد تشخیص داده شوند و مداخلات پزشکی زودهنگام روی آنها انجام شود، عملکردی در حد کودکان شنوا خواهند داشت.

غربالگری شنوایی کودکان در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه با استانداردهای بالای بهداشتی به عنوان بخشی از خدمات پایه بهداشتی قلمداد می شود.
از آنجا که نقص شنوایی یکی از شایعترین اختلالات مادرزادی در بدو تولد است و عوارض گسترده آن شامل اختلالات گفتاری، زبانی، روانی، اجتماعی و شغلی، بار بسیار سنگین مالی و روحی روانی را بر خانواده و جامعه تحمیل می‌کند، ضرورت پرداختن به این خدمت بهداشتی از نیمه‌های قرن بیستم در کشورهای گوناگون احساس شد و در دهه‌های ۸۰ و۹۰ میلادی تحولات در حوزه‌های مختلف از جمله تکنولوژی‌های مربوطه، افزایش آمار طرح‌های موفق و در نهایت رشد تقاضا از سوی مردم و همراهی و موافقت تصمیم‌گیرندگان بهداشتی موجب شد تا غربالگری شنوایی نوزادان امری در دسترس و قابل اجرا شود.
همه این فعالیت ها در راستای کاهش شیوع و بروز اختلالات شنوایی، با بهره‌گیری از همکاری بخش غیردولتی امکان‌پذیر است. در حال حاضر طرح غربالگری شنوایی با استفاده از دستگاه‌های فیزیولوژیک و الکتروفیزیولوژیک در مراکز استان‌ها و برخی شهرستان‌ها در حال انجام است.
بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۱۸ میلادی ۴۶۶ میلیون نفر در دنیا به کم شنوایی ناتوان کننده دچار شده‌اند که ۳۴ میلیون نفر از این آمار را کودکان تشکیل می‌دهند؛ این درحالی است که این رقم در پنج سال گذشته ۳۶۰ میلیون نفر گزارش شده بود و بررسی این روند نشان می‌دهد که در سال ۲۰۳۰ میلادی ۶۳۰ میلیون نفر و در سال ۲۰۵۰ میلادی ۹۰۰ میلیون نفر با این مشکل روبرو می‌شوند.
شیوع اختلال کم شنوایی در ایران تا حدی بیش از سایر کشورهای جهان است زیرا بر اساس آمار جهانی شیوع این اختلال یک تا ۲ نفر در هر هزار نفر است در حالی که این آمار در ایران به چهار تا پنج نفر در هر هزار نفر می رسد.
یکی از علت های شیوع بیشتر این بیماری در ایران، ازدواج های فامیلی و سطح ضعیف بهداشت و آگاهی در زمینه حفظ سلامت شنوایی عنوان شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا