درمان بیماری قلب و کلیه با داروی دیابت نوع دو

گروهی از متخصصان برجسته دیابت، نارسایی قلبی، بیماری‌های کلیوی و بیماری‌های قلبی متابولیک بر اساس تجزیه‌وتحلیل آزمایش‌های بالینی که تا ماه مارس 2020 انجام شده‌اند، اعتقاد پیدا کرده‌اند که دو گروه از داروهایی که برای افراد مبتلابه دیابت نوع دو در نظر گرفته می‌شوند، می‌توانند آن‌ها را از بیماری‌های قلبی و کلیوی و عوارض جدی آن‌ها محافظت نمایند.

این دو گروه جدید از داروها که اساساً برای درمان دیابت نوع 2 تجویز می‌شوند و به مهارکننده‌های SGLT2 و آگونیست های گیرنده GLP-1 معروف هستند، می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی خطرات مرتبط با بیماری مزمن کلیه و همچنین بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.

به گفته مجریان این پژوهش که از مرکز پزشکی اینشتین و دانشگاه تامس جفرسون واقع در فیلادلفیا هستند، این روش درمانی می‌تواند سال‌های بیشتری را به شکل فارغ از بیماری‌های قلبی و کلیوی به سن بیماران دیابتی افزوده و اصطلاحاً، شانس بقای آنان را افزایش دهد.

بیماری مزمن کلیه یا به‌اختصار CKD یک عارضه شایع طولانی‌مدت برای بیماری دیابت نوع دو بوده و به‌عنوان یک مشکل عمده بهداشت عمومی در ایالات‌متحده و سایر نقاط جهان به‌حساب می‌آید. درواقع دو علت اصلی بیماری مزمن کلیه، شامل دیابت نوع 2 و فشارخون بالا هستند.

به گزارش سیناپرس، اگرچه برای مراقبت از اشخاص دچار دیابت نوع دو، استانداردهای مشخصی وجود دارد، اما بار نامناسب بالایی که عوارض کلیه و قلب و عروق در این جمعیت به وجود می‌آورد، نگرانی‌های عمده‌ای را در خصوص مرگ‌های قابل پیشگیری، بیماری‌های جانبی، هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و همچنین کیفیت پایین زندگی آنان ایجاد کرده است.

اما نکته جالب توجهی که در این تحقیقات نشان داده شده، آن است که استفاده از دو گروه داروهای فوق حتی در بیماران دچار نارسایی‌های کلیوی و قلبی عروقی که به دیابت نوع دو دچار نیستند نیز دارای مزیات بسیاری است.

بنابراین این یافته‌های ارزشمند که در نشریه Circulation وابسته به انجمن قلب آمریکا منتشر شده‌اند، امیدهای تازه‌ای را برای درمان بیماری‌های فوق که به‌عنوان مشکلاتی ریشه‌دار برای سلامت افراد در نقاط مختلف جهان مطرح هستند، به وجود آورده‌اند.

مترجم: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا