عدالت ارتباطی در لایه های شبکه ملی اطلاعات با ۵G محقق می شود

ستار هاشمی صبح امروز یکشنبه در مراسم رونمایی از کاربست‌های ۵G در ایران که در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، با بیان اینکه به دنبال توزیع عادلانه خدمات نسل پنجم ارتباطات به تمامی مناطق کشور هستیم، گفت: این تکنولوژی می تواند عدالت ارتباطی در لایه های شبکه ملی اطلاعات را محقق کند.

وی با اشاره به اینکه ورود به فناوری نسل پنجم ارتباطات منطبق بر مطالعات کارشناسی و تدوین نقشه راه از دو سال پیش در دستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفت، درباره اهداف مدنظر برای توسعه این فناوری گفت: اهداف اسناد بالادستی و تکالیف قانونی این است که ۱۰ درصد از ترافیک شبکه ملی اطلاعات باید بر بستر فناوری‌های نوین ارائه شود. در مصوبه دیگر، در افق ۱۴۰۴ باید ۱۰ درصد از اقتصاد کل کشور سهم اقتصاد دیجیتال باشد و ۵G از جمله فناوری‌هایی است که می تواند ما را به این اهداف برساند.

هاشمی با تاکید بر اینکه ۵G نه تنها یک بستر فناوری، بلکه یک زیست‌بوم نوآوری و فناوری محسوب می‌شود، افزود: تمرکز فناوری ۵G بر نرم‌افزار است و وابستگی کمتری به سخت‌افزار دارد. جوانان ما هم ثابت کردند که در حوزه نرم افزار و فکرافزار بسیار موفق بوده اند. به همین دلیل ما می‌توانیم از این ظرفیت در کشور برای توسعه ۵G استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه فراگیری نسل پنج تلفن همراه در سال ۲۰۲۵ اتفاق می‌افتد و ما هم اکنون در حال آمادگی برای جذب این تکنولوژی هستیم، گفت: ۵G با سایر فناوری‌ها به‌ویژه هوش مصنوعی و اینترنت اشیا که خدماتی مانند حمل و نقل هوشمند و خودروی خودران را ارائه می کند، درهم تنیده شده است. در حوزه هوش مصنوعی در کشور شرایط خوبی داریم اما در حوزه کاربست‌های این تکنولوژی هم باید وضعیت مناسبی داشت باشیم.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به جراحی از راه دور ، حمل و نقل هوشمند و خودروهای خودران و آموزش از راه دور به عنوان کاربست‌های ۵G افزود: جراحی از راه دور نهایت انتظار از ۵G به شمار می‌رود و این سوال باید پاسخ داده شود که آیا ما آمادگی استفاده از آن را داریم؟ چرا که این فناوری با پهنای باند بالا و تاخیر کم، امکان جراحی از راه دور را فراهم می کند اما اگر این پوشش به یکباره قطع شود و برای بیمار اتفاقی بیفتد، چه کسی پاسخگو خواهد بود. اینها مواردی است که باید بررسی و قانونگذاری شود.

وی در مورد خودروی خودران نیز گفت: خودروی کاملا خودران در آخرین سطح ۵G قرار دارد. اما اگر ما به خودروی خودران دست پیدا کردیم، در صورت تصادف بین دو خودرو، آیا صنعت بیمه ما آمادگی پاسخگویی به این مساله را دارد؟ بنابراین این موارد،‌ بلوغی است که باید در صنعت فناوری ۵G رخ دهد.

هاشمی با اشاره به کاربست توسعه آموزش از راه دور با فناوری ۵G گفت: ما در شرایط کرونا متوجه شدیم که ارتباطات می‌تواند نقش بی‌بدیلی را ایفا کند؛ بحث‌هایی مثل واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی می‌توانند پاسخگوی نیازهای آموزش مجازی باشند و این‌ یکی از کاربست‌های جدی ۵G است.

وی ادامه داد: نباید ۵G را در امتداد ۴G ببینیم و منتظر شویم که ظرفیت ۴G کامل شود و بعد به سمت ۵G حرکت کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا