متوسط مصرف هر فرد در ماه ۱۰ گیگابایت اینترنت است

 محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مراسم آیین رونمایی از کاربست‌های 5G در ایران  ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد شهدا امام راحل،  اظهار داشت: اگر برای آینده روشن رویا داریم برای رسیدن به آن رویا تلاش نیاز است. 

ما برای ساخت آینده روشن ایران در حوزه ارتباطات، برنامه ایران هوشمند را طراحی کردیم که ‌توسط دانشگاه تهران دو سال پیش نوشته شد. البته هنوز جا دارد که غنی‌تر شود. نزدیک ۳ ماه است که این برنامه به شورای عالی فضای مجازی انتقال داده شده و و رئیس جمهور آن را در نوبت رسیدگی قرار داده است. در صورت اجرایی شدن برنامه ایران هوشمند، در عصر آینده دنیا که اقتصاد دیجیتال است، ما سهم غیر نفتی عمده‌ای خواهیم داشت. تعامل سازنده با دنیا یک موضوع مهم در راه این پیشرفت است.

تا پایان دولت دوازدهم بخش‌های بسیاری را به 5G ارتقاء می‌دهیم

آذری جهرمی در ادامه افزود: یکی از موضوعات مهم هوشمندسازی، بحث راه‌اندازی اینترنت نسل ۵ بود. ۱۲  سال برای آمدن نسل ۴ مقاومت شد یعنی زمانی که 3G آمد در ایران ۱۲ سال پیش از آن در کشور‌های دیگر آمده بود. در شرایطی هستیم که 5G در دنیا شروع به کار کرده است و در برنامه ایران هوشمند بنا بر این است که همه حوزه های مرتبط همزمان با هم به سراغ این فناوری های نسل جدید بروند.  بحثی درباره سلامت هوشمند داریم که جراحی از راه دور و موارد مشابه نمونهای از این موضوع سلامت هوشمند است. دکتر زالی در این حوزه ورود کردند و با ما همکاری میکنند که زیرساختهای بحث سلامت هوشمند سریع تر آغاز شود.

وزیر ارتباطات ادامه داد: تولید مودم های 5G در کشور شروع شده است و اپراتورها در بخش تولید تجهیزات 5G سرمایه‌گذاری را آغاز کرده‌اند چرا که زمان رشد همین الان است و فردا دیر می‌شود. در قالب برنامه شبکه ملی اطلاعات مجوزهای 5G گرفته شده است. فکر می‌کنیم تا پایان دولت دوازدهم بخش‌های بسیاری را به 5G ارتقاء دهیم. تا اسفند ماه قسمت خوبی از بخش های پرتراکم کشور برای ارائه 5G  آماده می‌شود.

جهرمی افزود: به کسانی که علاقمند به سرمایه‌گذاری در بخش آی سی تی هستند خوش‌آمد می‌گوییم. از سازمان بورس انتظار داریم که بخشی از موانع حضور حوزه آی سی تی در بورس را رفع کند تا بتوانند منابع مالی مورد نیاز خود را جمع و ارتقاء پیدا کنند. 

وزیر ارتباطات ادامه داد: متوسط مصرف هر فرد در ماه ۱۰ گیگابایت اینترنت است. عده‌ای گله می‌کنند که ما در منطقه خودمان اینترنت E هم نداریم؛ اما نکته این است که پوشش این موضوع در شبکه سلولار به لحاظ ممانعت مردم بسیار سخت است. هیچ کدام از مردم اجازه ایجاد دکل در نزدیکی خانه خودش را نمی‌دهد. 

فرایند آموزش مجازی در کشور باید اصلاح شود

وی خاطرنشام کرد: عده‌ای از قیمت احتمالی بالای 5G گلایه می‌کنند. همواره مصرف که بالا می‌رود قیمت کاهش پیدا می‌کند و بنا نیست کاربران هزینه بیشتری را برای 5G پرداخت کنند. یک زمانی می‌گفتند پیام‌رسان‌های داخلی به خاطر ندادن سرور توسط وزارت ارتباطات رشد نکردند. امروز سکویی به نام شاد شکل گرفته است که بسیار عالی عمل کرده و خود آقای اخوان و تیم همراه اول بسیار تلاش کردند برای این موضوع و متولی امر که وزارت اموزش پرورش هست نیز در میدان آمد. تا روز گذشته شبکه شاد تا حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ گیگ ترافیک خدمت‌رسانی داشت. شبکه شاد کار ارزشمندی در حوزه آموزش و پرورش است. از مسئولین می‌خواهم که به مشکلات دانش آموزان و اساتید در شبکه شاد رسیدگی کنند تا عدالت آموزشی به بهترین نحو ارائه شود.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: بیش از ۱۱۰۰ دانشگاه در کشور داریم که همه باید به فیبر نوری وصل شوند. تا به حال ۲۰۰ دانشگاه به فیبر نوری متصل شده است و این مهم باید برای همه دانشگاه‌ها اتفاق بیفتد. لیست‌های وزارت علوم کمبود‌هایی دارد و بعضی‌ها به ما گلایه می‌کنند که اینترنت رایگان ندارند؛ این موضوع را دکتر هاشمی باید پیگیری کنند و ما رسیدگی می‌کنیم. زیرساخت‌های لازم برای مدارس و دانشگاه‌ها را برای آن‌ها فراهم می‌کنیم و تمام تلاش خود را داریم که آموزش در کشور با وجود کرونا تعطیل نشود.

جهرمی در ادامه اظهار داشت: فرایند آموزش مجازی در کشور باید اصلاح شود. آینده کشور در همین بخش است. ما هم در کنار دوستان در این امر کمک می‌کنیم و امیدواریم نتیجه آن را همه ببینند و ملموس باشد.

گفتنی است؛ امروز یکشنبه ۶ مهر ماه، آیین رونمایی از کاربست‌های ۵G در ایران و «انعقاد تفاهم‌نامه‌های خودروی خودران و بیمارستان هوشمند» با حضور آذری جهرمی وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. در ابتدای این مراسم سخنرانان و مهمانانی از جمله ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری اطلاعات، علیرضا زالی فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در کلان شهر تهران، محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعت شریف، عباس آرند مدیر عامل ایرانسل، پیام مظفری مدیر عامل منطقه آزاد کیش ایراد سخن کردند. گردهم‌آیی این اعضا برای پیشرفت بیشتر در حوزه کاربست‌های ۵G است تا همه عموم از این فناوری استفاده لازم را ببرند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا