نگرانی آمریکا از اتحاد چین با بیگانگان فضایی

این بررسی که با همکاری مؤسسه هوافضای چین صورت گرفته با هدف ترسیم تصویری از تصورات و برداشت‌های دو طرف از فعالیت‌های فضایی هر کشور انجام شده است.

بر اساس این بررسی، آمریکا تسلیحات ضد ماهواره چین را تهدیدی بالقوه برای امنیت ملی خود می‌داند و بیم دارد که مقامات پکن از قدرت نرم و دیپلماسی خود برای اتحاد با بیگانگان فضایی و تسلط بر فضا بهره بگیرند.

تحقیق مذکور همچنین نشان می‌دهد که رقابت فضایی چین و آمریکا طی سال‌های آینده تشدید خواهد شد و عمق بیشتری خواهد یافت. از همین رو دو طرف اقدامات خود را برای شکل دادن به یک نظام بین‌المللی جدید که به نفع منافع ملی هر یک از دو طرف باشد، تشدید می‌کنند.

پژوهش یادشده نشان می‌دهد چینی‌ها الون ماسک و شرکت اسپیس ایکس وی را مدلی می‌دانند که شرکت‌های فضایی چینی نیز باید از آن تقلید کنند تا تسلط خود در فضا را در برابر رقیب آمریکایی افزایش دهند.

همچنین امریکایی‌ها چین را رقیبی نظامی در فضا می‌دانند که پیشرفت برنامه‌های فضایی آن می‌تواند چالش‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی برای کاخ سفید به وجود آورد. چین تلاش دارد این تصور را در سایرین ایجاد کند که از همکاری‌های فضایی با دیگر کشورها استقبال می‌کند. این کشور آمریکا را نیز در قالب مانعی برای همکاری‌های صلح آمیز فضایی به تصویر می‌کشد.

چین تلاش آمریکا برای تبیین دکترین نظامی، راه اندازی بازی‌های جنگی در فضا و تأسیس نیروی فضایی را اقدامی شریرانه برای تسلط بر فضا و محدودکردن دسترسی چین تصور می‌کند. چین همچنین جنبه‌های نظامی فعالیت‌های فضایی خود را بسیار محدود می‌داند. بنابراین می‌توان تصور کرد که خصومت‌های فضایی دو کشور در آینده تشدید شود.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا