کاهش سایر ویروس‌های تنفسی در همه‌گیری کرونا

تجزیه و تحلیل نمونه‌های گرفته شده در آزمایش ویروس‌های تنفسی طی پنج سال گذشته حاکی از آن است که ظهور ویروس کرونای سارس ۲ یا ویروس کرونای سندرم حاد تنفسی که عامل بیماری کووید ۱۹ است، با افت زیادی در گردش ویروس‌های تنفسی رایج دیگر در طول موج اول همراه بوده است.

طبق داده‌های بیمارستانی، احتمال بسیار کمی وجود دارد که بیماران مبتلا به کرونای سارس ۲ یعنی عامل ویروس کرونای جدید، در مقایسه با سایر ویروس‌های تنفسی، هم‌زمان دچار بیماری ویروسی تنفسی دیگر شوند.

به طور کلی، بیماری مرتبط با ویروس تنفسی عمدتاً مبتلایان به بیماری‌های ریوی را تشکیل می‌دهند. ظهور ویروس کرونای سارس ۲ در دسامبر سال 2019 به عنوان یک پاتوژن ویروسی تنفسی جدید در انسان ظهور کرده و بر گردش سایر ویروس‌های تنفسی در محیط زیست و انتشار آن ها تأثیر گذاشت که دلیل این موضوع تا حد زیادی ناشناخته مانده است.

هدف از انجام این مطالعه ارزیابی تأثیر ظهور ویروس کرونای سارس ۲ بر شیوع ویروس‌های تنفسی رایج و ویژگی‌های بالینی بیماری مرتبط با ویروس تنفسی در طول موج اول همه گیر بود.

داده‌های این مطالعه گذشته نگر از بیمارانی جمع آوری شد که به عنوان بخشی از سه آزمایش بالینی بزرگ در چهار زمستان اخیر در همپشایر (Hampshire) انگلستان، آزمایش زنجیره پلیمر از مولتی پلکس (PCR) برای ویروس‌های تنفسی مشترک را انجام داده بودند. بخش عمده این بیماران را بزرگ‌سالانی تشکیل می‌دادند که در بخش اورژانس یا واحد کمک‌های اضطراری پزشکی به عنوان بیمار حاد تنفسی در 24 ساعت اول پذیرش و بستری شدند.

تشخیص تمام ویروس‌های تنفسی در اولین موج شیوع ویروس کرونای سارس ۲ در انگلیس (مارس-می) طی چهار سال از بازه زمانی پنج سال گذشته و در مدت‌زمان مشابه مقایسه شده و در مرحله بعد ویژگی‌های بالینی و نتایج مرتبط با تشخیص ویروس تنفسی نیز از سوی محققان در نظر گرفته شد.

در این پروژه ۸۵۶ بیمار که از ماه مارس تا ماه می بیش از ۵ زمستان گذشته دچار بیماری‌های مرتبط با ویروس‌های تنفسی PCR مولتی پلکس شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج این بررسی نشان داد پیش از سال ۲۰۲۰ یک ویروس غیر از ویروس کرونای سارس ۲ در ۲۰۲ بیمار از ۳۷۱ بیمار یعنی ۵۴ درصد از جامعه کل آماری (۴۷ درصد آنفولانزا و ۲۱ درصد راینو ویروس) بروز کرده بود که در مقایسه با چهار درصد از بیماران (۲۰ نفر از ۴۸۵ نفر) که در سال ۲۰۲۰ مبتلا شدند، بسیار کمتر بوده است.

طبق داده‌های بیمارستانی، احتمال بسیار کمی وجود دارد که بیماران مبتلا به کرونای سارس ۲ یعنی عامل ویروس کرونای جدید، در مقایسه با سایر ویروس‌های تنفسی، هم‌زمان دچار بیماری ویروسی تنفسی دوم شوند. علاوه بر نتایج بالینی بدتر که این بیماران دچار آن می‌شدند، بیشتر ممکن بود تا بیماران مبتلا به کووید ۱۹ (۸۱ درصد در مقایسه با ۲۴ درصد) به ذات الریه مبتلا شوند.

این پژوهشگران اعلام کردند که کاملاً ثابت شده است که ویروس‌های تنفسی فصلی موجود، علت تشدید بیماری مزمن انسداد ریه و آسم در 37٪ موارد است درحالی که این ویروس‌ها یک درصد علت تشدید ویروس کرونای سارس ۲ بودند؛ بنابراین محققان نتیجه گرفتند که با ظهور ویروس کرونای سارس ۲ کاهش قابل توجهی در گردش و انتشار دیگر ویروس‌های تنفسی و تغییر در مشخصات بالینی و نتیجه بیماری مرتبط با ویروس تنفسی بزرگ‌سالان قابل مشاهده است.

این محققان متذکر شدند که پیش بینی گردش و انتشار ویروس تنفسی کار دشواری بوده و نمی‌توان با قطعیت اعلام کرد که در موج دوم نیز چنین روندی اتفاق می‌افتد. البته باید یادآور شد که قرنطینه تأثیر بسیار چشمگیری بر کاهش انتشار ویروس‌های تنفسی دیگر داشته که از تأثیر آن بر کووید ۱۹ بیشتر بوده است چراکه این ویروس‌ها در دوره زمانی کمتری شیوع پیدا می‌کنند.

با تمام این اوصاف رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گیری اجتماعی می‌تواند به انتشار کمتر این بیماری‌ها و بیماری کووید ۱۹ کمک کند.

شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن توسط دکتر استفان پول (Stephen Poole)، پژوهشگر تحقیقات بالینی مرکز تحقیقات زیست پزشکی ساوتهمپتون NIHR انگلستان به همراه همکارانش در کنفرانس انجمن اروپایی میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی (ECCVID) در زمینه بیماری ویروس کرونا ارائه شده است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا