نخستین سیاهچاله به تصویر کشیده شده تکان می خورد

هنگامی که دانشمندان برنامه همکاری "تلسکوپ ایونت هورایزن یا تلسکوپ افق رویداد"(EHT) سال گذشته اولین تصویر از یک سیاه چاله را ارائه دادند، همگان آن را یک موفقیت بزرگ علمی دانستند.

اکنون این دانشمندان مطالعه‌ای را بر اساس تجزیه و تحلیلی جدید از مجموعه داده‌های بایگانی شده این سیاه چاله منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد این غول فضایی با جرم ۶.۵ برابر میلیارد خورشید، لرزان و سو سو زن است.

نتایج حاصل از این تجزیه و تحلیل جدید که در قالب یک مقاله در مجله Astrophysical Journal این هفته منتشر شده است، نشان می‌دهد که سایه هلالی شکل اطراف این سیاهچاله به نظر لرزان است.

تیم محققان "ETH" از درس‌هایی که سال گذشته از تحقیقات خود درباره این سیاهچاله آموخته بود برای تجزیه و تحلیل مجموعه داده‌های آن از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ استفاده کرد که برخی از آنها تاکنون منتشر نشده بودند.

"ماسیک ویلگوس" سرپرست این مطالعه جدید می‌گوید: با وضوح زاویه‌ای باورنکردنی که تلسکوپ "ایونت هورایزن" دارد، می‌توانیم یک بازی بیلیارد را در کره ماه مشاهده کنیم و نتیجه را از دست ندهیم!

وی افزود: سال گذشته ما تصویری از سایه یک سیاه چاله را دیدیم که متشکل از یک هلال روشن است که توسط پلاسمای داغ در اطراف "*M۸۷" و یک قسمت مرکزی تاریک تشکیل شده است؛ جایی که انتظار داریم افق رویداد سیاه چاله باشد. اما این نتایج تنها براساس مشاهدات انجام شده طی یک بازه زمانی یک هفته‌ای در ماه آوریل ۲۰۱۷ بود که برای دیدن بسیاری از تغییرات بسیار کوتاه است.

مشاهدات جدید که توسط مجموعه‌ای از نمونه اولیه‌های تلسکوپ از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ تاکنون انجام شده است، امکان بینش گسترده‌تری در مورد حرکات و رفتارهای "*M۸۷" را فراهم کرده است، چیزی که از چند موضوع تعجب آور پرده برداشته است.

محققان می گویند این غول فضایی لرزان امکانات جدیدی را پیش روی ما می‌گذارد. به طور کلی، مشاهدات جدید نتایج مورد انتظار دانشمندان را نشان داده است: به عنوان مثال قطر سایه سیاه چاله با نظریه نسبیت عام اینیشتین برای یک سیاه چاله ۶.۵ میلیارد برابر توده خورشید مطابقت دارد.

با این حال محققان دریافتند در حالی که قطر هلال ثابت بود، اما حلقه آن لرزان است. اگرچه ممکن است به نظر زیاد نرسد، اما در واقع خبر بزرگی برای جامعه علمی است، چرا که برای اولین بار محققان می‌توانند ساختار دینامیکی جریان پیوسته را در مجاورت با افق رویداد سیاه چاله در شرایط گرانش شدید مشاهده کنند.

مطالعه این منطقه بینشی بی‌سابقه در مورد پدیده‌های مختلفی را فراهم می‌کند و به دانشمندان امکان می‌دهد آزمون‌های جدیدی را برای نظریه نسبیت عام تنظیم کنند.

علاوه بر این، گنجینه‌ای از داده‌ها وجود دارد که منتظر بررسی هستند. محققان در حال حاضر روی تجزیه و تحلیل داده‌های مشاهدات سال ۲۰۱۸ کار می‌کنند. همانطور که "جفری بوور" دانشمند پروژه EHT می‌گوید، اکنون زمان واقعا هیجان انگیزی برای مطالعه سیاهچاله‌ها است.