اپلیکیشنی برای بررسی سلامت بیماران مبتلا به سرطان

پژوهشگران "دانشگاه کمپلوتنسه مادرید"(Complutense University of Madrid) و "دانشگاه زاراگوزا"(University of Zaragoza)، یک اپلیکیشن جدید ابداع کرده‌اند که می‌تواند سلامت جسمی و روحی بیماران مبتلا به سرطان را با استفاده از روش "بازی‌انگاری" یا "گیمیفیکیشن"(Gamification) مورد بررسی قرار دهد.

کاربران برای استفاده از این اپلیکیشن موسوم به "کلوزتویو"(Close2U)، به مجموعه‌ای از سوالات درباره حال و حوصله و تجربه کردن درد پاسخ می‌دهند. اپلیکیشن نیز در مقابل، یک مشاوره و یا موسیقی را به عنوان جایزه به آنها ارائه می‌دهد تا بدین ترتیب، انگیزه کاربران افزایش یابد.

"ایوان گارسیا ماگارینو"(Iván García-Magariño)، پژوهشگر بخش مهندسی نرم‌افزار و هوش مصنوعی دانشگاه کمپلوتنسه مادرید گفت: استفاده از بازی‌انگاری می‌تواند با به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد حالت‌های بیماران مبتلا به سرطان، به بررسی مداوم آنها کمک کند. این اپلیکیشن به ما امکان می‌ددهد تا بدانیم که آیا بیماران، افسرده یا دچار استرس هستند و یا درد دارند.

برای نمونه، بیماران به سوال "چطور خوابیدی؟" با انتخاب یکی از دو گزینه "بسیار بد" یا "بسیار خوب" پاسخ دادند اما برای سوال "در کدام قسمت از بدن خود احساس درد می‌کنی؟"، تصویر یک بدن روی نمایشگر آمد تا بیماران بتوانند ناحیه مورد نظر را انتخاب کنند. اطلاعات گردآوری شده از پاسخ بیماران، برای بیمارستان یا پزشک ارسال شد.

گارسیا ماگارینو ادامه داد: بیماران در عوض پاسخ‌های خود، مشاوره یا موسیقی‌هایی را پاداش می‌گیرند که هدف آنها سرگرمی است. بیماران می‌توانند این مشاوره یا موسیقی را برای حمایت از سایر بیماران مبتلا به سرطان، با آنها به اشتراک بگذارند.

وی افزود: پژوهشگران تلاش کرده‌اند تا این اپلیکیشن را با ابزار دیگری مانند ساعت یا وسایل خانگی نیز ادغام کنند. ما نمی‌دانیم که محصولات ما دقیقا چه زمانی در دسترس عموم خواهند بود زیرا به منابع و همچنین علاقه کاربران وابسته هستیم.

این پژوهش، در "Journal of Biomedical Informatics" به چاپ رسید.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا