بیماری های قلبی منجر به پوکی استخوان می شوند

یکی از عوارض و بیماری های بسیار تاثیر گذار در سلامت افراد کهنسال ، پوکی استخوان و سلامت شرایط استخوانی آن ها است . دانشمندان به تازگی موفق به کشف ارتباطی بین بیماری های قلبی و پوکی استخوان شده اند که این موضوع نشان می دهد هر دو بیماری می توانند در سنین پیری موجب عوارض مشابهی شوند . در این مطالعات ، تیمی از پژوهشگران دانشگاه ساوتهمپتون University of Southampton دریافتند که افراد دارای عوارض و بیماری های قلبی هستند ، به نسبت افرادی که هیچ سابقه ای از بروز بیماری های قلبی در آن ها دیده نمی شود ،  به طور کلی سطح کمتری از چگالی مواد معدنی در استخوان های خود دارند .

از این روش فنی برای مطالعه 350 زن و مرد در رده سنی 70 تا 85 سال استفاده شد .  تمامی این افراد دارای عوارض ناشی از انسداد شریان قلبی ، از جمله آنژین ؛ حملات قلبی  و ضعف قلب بودند . نتایج مطالعات فوق نشان می داد که چگالی مواد معدنی موجود در استخوان های افرادی که دارای انسداد شریان و بیماری های قلبی هستند ، به نسبت افراد سالم ، کمتر است . موضوع قابل تامل در این مطالعات ، وجود شرایط بحرانی تر پوکی استخوان در بین زنان نسبت به مردان در شرایط مشابه سن و سلامت قلب بود . به این ترتیب مشخص شد که زنان در این مورد آسیب پذیر تر از مردان هستند .

پرفسور سایروس کوپر Cyrus Cooper از اعضای این تیم پژوهشی و روماتولوژیست دانشگاه ساوتهمپتون در این زمینه اعلام کرد : " نتایج این پژوهش نشان می دهد که برای معالجه و بررسی شرایط افراد دارای پوکی استخوان در کهنسالی ، باید سوابق بیماری های قلبی وی نیز مد نظر قرار گیرد . "

لازم به توضیح است که اعضای این تیم پزوهشی در خاتمه اعلام کردند برای تعیین دقیق عملکرد و تاثیر گذاری عوارض قلبی برا سطح مواد معدنی موجود در استخوان ، نیاز به مطالعات و پژوهش های بیشتری وجود دارد .

شرح کامل این پزوهش و نتایج به دست آمده از آن ، در آخرین شماره مجله پزشکی Osteoporosis International منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا