خطر ابتلا به ناشنوایی جوانان بر اثر نویز سیستم‌های تفریحی

نزدیک به ۴۶۰ میلیون نفر در سراسر جهان دچار ناشنوایی ناتوان کننده هستند که ۳۴ میلیون نفر از آن‌ها را کودکان تشکیل می دهد. ناشنوایی ممکن است بر اثر عوامل ژنتیکی،‌ پیچیدگی‌های زمان تولد، بیماری‌های عفونی، عفونت مزمن گوش، مصرف برخی از داروها، قرار گرفتن در برابر نویز شدید و پیری ایجاد شود.

آخرین هفته ماه سپتامبر به منظور افزایش آگاهی در مورد فناوری‌های جدید تولیدشده برای کمک به ناشنوایان، بررسی  مشکلات آنان و کمک به این افراد و خانواده‌هایشان، هفته جهانی ناشنوایان نامگذاری شده است.

هر ساله هفته جهانی ناشنوایان توسط فدراسیون جهانی ناشنوایان برگزار می‌شود و این رویداد اولین بار در ماه سپتامبر سال ۱۹۵۸ میلادی در شهر رم ایتالیا برگزار شد. در حال حاضر هفته جهانی ناشنوایان در آخرین هفته کامل ماه سپتامبر هر سال برگزار می‌شود و در آن فعالیت‌های مختلفی توسط انجمن‌های ناشنوایان در سراسر جهان به اجرا در می‌آید. در سال ۲۰۲۰ میلادی، شعار هفته ناشنوایان «تاکید بر حقوق بشر ناشنوایان» است.

در سال ۲۰۱۸ میلادی، سازمان ملل، برای اولین بار یک روز از این هفته را به عنوان روز جهانی زبان اشاره نام‌گذاری کرد. شعار این روز در سال جاری «زبان اشاره برای همه» است.

زبان اشاره، یک نظام قراردادی خاص، منظم و پیشرفته زبانی  است که در آن به منظور انتقال معنی، به جای الگوهای صوتی یا نوشتاری از علایم بصری یا اشاره استفاده می‌شود. زبان‌های اشاره ملی، زبان طبیعی افراد ناشنوا هستند. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ زبان اشاره ملی توسط بیش از ۷۰ میلیون ناشنوا در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زبان‌های اشاره ملی، امکان ورود کامل ناشنوایان را به جوامع فراهم می‌کنند. این فرایند در سنین پایین و از طریق آموزش‌های چندزبانه به دانش‌آموزان ناشنوا با استفاده از زبان اشاره ملی انجام می‌شود.

آخرین آمار منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت در مورد ناشنوایی

– نزدیک به ۴۶۰ میلیون نفر در سراسر جهان دچار ناشنوایی ناتوان کننده هستند که ۳۴ میلیون نفر از آن‌ها را کودکان تشکیل می دهد.
– تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۵۰ میلادی بیش از ۹۰۰ میلیون نفر به ناشنوایی ناتوان کننده دچار شوند.
– ناشنوایی ممکن است در اثر عوامل ژنتیکی،‌ پیچیدگی‌های زمان تولد، بیماری‌های عفونی، عفونت مزمن گوش، مصرف برخی از داروها، قرار گرفتن در برابر نویز شدید و پیری ایجاد شود.
– حدود ۶۰ درصد از موارد ناشنوایی کودکان در اثر عوامل قابل اجتناب رخ می‌دهد.
– در سراسر جهان ۱.۱ میلیارد جوان ۱۲ تا ۳۵ ساله به دلیل قرارگرفتن در معرض نویز حاصل از فعالیت‌های تفریحی، در معرض خطر ابتلا به ناشنوایی هستند.
– ناشنوایی درمان نشده در جهان، سالانه ۷۵۰ میلیارد دلار هزینه دارد. مداخله، جلوگیری، شناسایی و درمان ناشنوایی، اقدامات مقرون به صرفه‌ای هستند و مزایای قابل توجهی را برای افراد کبتلا به ناشنوایی دارند.
– افرادی که در ابتدای امر ناشنوایی آن‌ها تشخیص داده می‌شود، از تجهیزات کمکی، انواع ‌ایمپلنت‌، زبان اشاره و سایر ابزارها و حمایت‌های اجتماعی بهره می‌برند.
– تخمین زده می‌شود که بین نیاز به تجهیزات کمکی شنوایی و میزان مصرف این تجهیزات، یک فاصله ۸ درصدی وجود دارد. در واقع تنها ۱۷ درصد از افرادی که به چنین تجهیزاتی نیاز دارند، از این ابزارها استفاده می‌کنند.

جدیدترین تحقیقات علمی برای کمک به ناشنوایان

درمان ناشنوایی با برنامه‌ریزی مجدد گوش میانی
محققان بیمارستان تخصصی چشم و گوش ماساچوست واقع در آمریکا راهکار جدیدی را برای تحریک سلول‌های گوش میانی به منظور تکثیر و تولیدمثل یافتند که نویدبخش روش‌های درمانی جدید برای ناشنوایی است. در این شیوه برای تحریک سلول‌ها از دو سیگنال مولکولی در گوش میانی موش‌های بالغ استفاده می‌شود و محققان با استفاده از این شیوه توانستند سلول‌های گوش میانی موش‌های بالغ را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی مجدد کنند که تکثیر شوند. در این بین برخی از سلول‌های جدید ویژگی‌هایی شبیه به سلول‌های مویی داشتند. سلول‌های مویی در واقع گیرنده‌های حسی سیستم شنوایی مهره‌داران هستند و نقش مهمی در شنوایی دارند.

رشد سلول‌های حسگرمویی در بخش حلزونی گوش داخلی
محققان دانشگاه روچستر توانستند سلول‌های حسگر مویی در بخش حلزونی گوش داخلی را رشد دهند. این سلول‌های حسگر وظیفه تبدیل امواج صوتی به سیگنال‌های الکتریکی را بر عهده دارند و در اثر پیری یا آسیب های صوتی برای همیشه از بین می‌روند.

درمان ناشنوایی مادرزادی
محققان دانشگاه توکیو موفق به رشد سلول‌های بنیادی حلزون برای درمان ناشنوایی مادرزادی شدند. این روش با تکیه بر سلول‌های بنیادی قادر به اصلاح نقص ژنتیکی برای درمان ناشنوایی است.

برخی از انواع آنتی بیوتیک‌ها سبب ناشنوایی می‌شوند
مطالعات محققان دانشگاه اورگان نشان می‌دهد که درمان عفونت‌های باکتریایی با دوز بالای آنتی بیوتیک، می‌تواند منجر به ناشنوایی شود.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا