کمیته گردشگری و معنویت راه اندازی می شود

دکتر علی اکبر عبدالملکی، ضمن تاکید بر اهمیت توسعه گردشگری، توجه به رویکردهای نوین مطالعاتی در گردشگری را از جمله مزایای موفقیت در این صنعت برشمرد و گفت: کشور ایران در حوزه علوم انسانی از پیشینه و سبقه خوبی برخوردار است. به ویژه در سال های اخیر فعالیت های مطالعاتی جدیدی در حوزه گردشگری در داخل کشور انجام گرفته که با استقبال خوبی از سوی کشورهای خارجی روبرو شد.

وی تاکیدکرد: مطالعات فلسفه سفر و گردشگری در درون مبانی معنویت نهفته است که ایران به جهت منابع ادبی، نثر و شعر، منابع دینی و تاریخی و انواع سفرنامه ها از غنای بالایی برخوردار است. بنابراین انجام تحقیقات دانشگاهی، علمی و پژوهشی دریچه نوینی را به مطالعات گردشگری با رویکرد معنوی به وجود آورده است که می تواند از فعالیت های مفید در توسعه گردشگری در آینده ای نزدیک باشد.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نگاه متفاوت گردشگری در جهان به مبانی معنوی، ضرورت توجه به این مفهوم را فراتر از گونه خاص گردشگری مذهبی دانست و عنوان کرد: گردشگری و معنویت اشاره به تمام رویکردهای مطالعاتی دارد و از آنجایی که گردشگری را در بطن و ماهیت اصلی مورد مطالعه قرار می دهد، بنابراین محقق نمودن فلسفه گردشگری، رسالت اصلی آن تلقی می گردد؛ در نتیجه می توان اذعان داشت سایر نتایج و انتظارات از این صنعت پردرآمد محقق می گردد.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی درباره مشارکت با پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در این زمینه اظهار داشت: مفهوم معنویت در گردشگری از سال 1394 با برگزاری کنفرانس بین المللی و حضور اساتید برجسته در این حوزه از سوی دانشگاه علم و فرهنگ مطرح گردید. در سال های اخیر نیز مطالعات و تحقیقات علمی در این زمینه ادامه یافته است که منجر به تشکیل دپارتمان، سلسله نشست های تخصصی در شهر قم، راه اندازی فصلنامه بین المللی و سایر تحقیقات و پژوهش های میدانی شده است. پس از جلسات و مذاکراتی که با پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی انجام گرفت، تشکیل کمیته «گردشگری و معنویت» به عنوان یکی از کمیته های کمیسیون گردشگری اتاق مطرح و تایید گردید.

وی با تاکید به رویکرد معنویت در مفهوم عام در تحقیقات و مطالعات گردشگری، گفت: معنویت یک رویکرد در گردشگری است که می تواند تمامی اهداف اقتصادی، توسعه، درآمدزایی، احجتماعی، فرهنگی و سیاسی و زیست محیطی گردشگری را محقق کند. معنویت می تواند در تمامی ابعاد گردشگری حلول یابد و شناسایی و تقویت مولفه های سازنده یک تجربه ی معنوی، مساله اصلی مدیریت گردشگری با نگاه معنوی خواهد بود. بی شک معرفی و توسعه دانش در این حوزه مطالعاتی می تواند از اقدامات موثر و نوین توسعه و ترویج این دیدگاه بوده و نتایج مادی و غیر مادی بیشماری به همراه خواهد داشت.

عبدالملکی با اشاره به فعالیت های کمیته «گردشگری و معنویت» گفت: بدون تردید ارتباط میان مطالعات علمی آکادمیک و صنعت از طریق چنین کمیته هایی محقق می شود. در سال های اخیر فعالیت های علمی خوبی در حوزه گردشگری و معنویت انجام گرفته و حال نیازمند تزریق آگاهی و دانش در درون صنعت هستیم. رویکرد معنوی به گردشگری می تواند تمامی جوانب و فعالیت های گردشگری را تحت الشعاع قرار دهد و مجموعه های فعال در این حوزه را به سوی اهداف خویش یاری کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا