واکسن کرونا، نوش داروی قطعی نیست

اما در میان خبرهای خوبی که از نزدیک شدن برخی پروژه های واکسن به مراحل پایانی تست ها به گوش می رسد، دانشمندان هشدار داده اند که نباید به واکسن اولیه کرونا به چشم نوشدارویی نگاه کرد که می تواند در چشم برهم زدنی این بیماری را ریشه کن کند.

بسیاری از مردم دنیا بر این باورند که با عرضه انبوه اولین واکسن کرونای ساخته شده، افراد دیگر به این بیماری مبتلا نمی شوند اما یافته ها چیزی دیگری را نشان می دهند. محققان معتقدند که واکسن کرونا هرگز نمی تواند مانند یک واکسن تضمینی عمل کند و تأثیر آن کاملا نسبی است. این واکسن تنها علائم مبتلایان را کاهش می دهد اما هرگز مانع از ابتلای افراد نمی شود.

به گزارش دیلی میل، واکسن کووید- 19 با تمام حواشی که درست کرده، تنها 40 تا 60 درصد اثربخشی دارد؛ درست مانند واکسن آنفلوآنزا که باعث می شود در صورت ابتلا، خطر مرگ و میر و شدت ابتلا به بیماری کاهش یابد. اما باوجود این، محققان معتقدند که درست است واکسن کرونا تا حدی ابتلا به این ویروس را کاهش می دهد، اما همین که می تواند موارد ابتلا به ویروس کرونا را تا نصف کم کند، از اهمیت بالایی برخوردار است و نمی توان آن را نادیده گرفت.

به عنوان مثال، واکسن تولید شده در دانشگاه آکسفورد به مرحله تولید نزدیک می شود و امید می رود حداقل تا 50 درصد بتواند مانع از ابتلا به این ویروس شود. اما با همه این اوصاف، هنوز میلیون ها نفر در این کشور در معرض خطر ابتلا به کووید- 19 هستند که می تواند جان آنها را به خطر بیاندازد.

برخی محققان عنوان کرده اند که در نبود واکسن، انجام تست های گسترده تنها امید انگلیس برای جلوگیری از قرنطینه دوباره کشور است. در انگلیس گاهی روزانه تا 10 میلیون تست انجام می شود.

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر، دانشگاه آکسفورد بعد از انجام تست های موفقیت آمیز در داخل کشور، وارد فاز بعدی شده و در حال تست واکسن روی حدود 6 هزار نفر در برزیل و آفریقای جنوبی است.

با توجه به نتایج مثبتی که در فازهای قبلی تست واکسن به دست آمده، دولت این کشور متعهد شده که تا نیمه نخست سال میلادی آینده واکسن در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و شدت محدودیت ها مانند قوانین رعایت فاصله گذاری های اجتماعی با توجه به درصد موفقیت این واکسن ادامه خواهد داشت.

بسیاری از واکسن ها به تقویت کننده نیاز دارند و محققان اعلام کرده اند که واکسن کرونا هم جزء همین واکسن هاست و افراد یک ماه بعد از تزریق دوز اول، باید برای تزریق دوز تقویت کننده واکسن مراجعه کنند تا آنتی بادی لازم برای تقویت سیستم ایمنی تشکیل شود. به طور قطع، با این واکسن می توان تا حد زیادی شدت علائم و بیماری را کاهش داد که به کاهش تعداد بیماران بستری شده در بیمارستان می انجامد.

دانشمندان امیدوارند با تولید واکسن کرونا، بتوانند زندگی مردم جهان را به روال عادی برگردانند اما آنچه از تحقیقات روی واکسن کرونا بر می آید، بیانگر آن است که این واکسن راه حل قطعی جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا نیست و نمی توان روی آن به عنوان یک نوشداری اساسی حساب باز کرد.

در حال حاضر، امیدبخش ترین واکسنی که در دنیا ساخته شده، متعلق به چینی هاست که از همان ماه های نخست شیوع بیماری تحقیقات خود را برای تولید واکسن آغاز کردند. این واکسن در حال حاضر فاز سوم تست خود را در امارات متحده عربی می گذراند تا پس از تأیید نهایی نتایج تست و ایجاد ایمنی لازم در بدن افراد، وارد فاز تولید و عرضه به بازار جهانی شود.

از حدود 220 پروژه تولید واکسن کرونا در دنیا، 8 پروژه متعلق به چینی هاست که تاکنون 4 پروژه وارد فاز سوم تست شده اند و امید می رود به زودی نتایج آن را شاهد باشیم. در این میان، انگلیس هم با حدود 7 پروژه واکسن کووید- 19 در دنیا فعالیت می کند و محققان اعلام کرده اند که در ماه های نخست سال 2021 می توانیم شاهد عرضه واکسن انگلیسی کرونا در جهان باشیم.

مترجم: ندا اظهری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا