میکروربات‌هایی که اتصال میان سلول‌های عصبی را برقرار می‌کنند

ربات‌های کوچک می‌توانند اتصالات میان سلول‌های عصبی باشند و مانند پلی میان دو گروه متفاوت از سلول‌ها عمل کنند. به گفته پژوهشگران، ممکن است که این ربات‌های کوچک بتوانند به رشد شبکه‌ای از سلول‌های عصبی در آزمایشگاه کمک کنند و حتی به تقویت روش‌های ترمیم سلول‌های عصبی بیانجامند.

پژوهشگران "موسسه علم و فناوری کره جنوبی"(KIST) به سرپرستی "یونهی کیم"(Eunhee Kim) و "هونگسو چوی"(Hongsoo Choi)، از مهندسان این موسسه، ربات‌های مستطیل شکلی ابداع کرده‌اند که طول آنها ۳۰۰ میکرومتر است. در قسمت بالای ربات‌ها، شیارهای باریک و افقی، تقریباً به عرض شاخه‌های سلول‌های عصبی قرار دارند که پیام‌ها را با سلولهای دیگر رد و بدل می کنند.

پژوهشگران دریافتند که این میکروربات‌ها، زمین حاصلخیزی برای سلول‌های عصبی موش‌ها هستند. همزمان با رشد سلول‌ها، آکسون‌های ارسال‌کننده پیام و دندریت‌های گیرنده پیام، شیارهای باریک این ربات‌ها را دنبال می‌کنند.

هدف یک میکروربات در زمانی که با حدود ۱۰۰ سلول عصبی بارگیری شد، این بود که بین دو گروه جداگانه از سلول‌های عصبی قرار بگیرد و فاصله میان آنها را پر کند. میدان‌های مغناطیسی چرخشی، میکرو ربات را به سمت هدف هدایت می‌کند.

این اتصالات جدید، به سیگنال‌های عصبی امکان دادند تا از یک خوشه سلول‌های عصبی به خوشه دیگری انتقال یابند. شاید ایجاد این پل‌های عصبی، به پژوهشگران امکان دهد تا مدل‌های بهتری از شبکه‌های پیچیده سلول‌های عصبی مغز طراحی کنند. ممکن است که سیستم‌های مشابه، به ابداع روش‌های جدیدی برای بررسی رشد سلول‌های عصبی منجر شوند و نهایتا به درمان افراد مبتلا به آسیب‌های عصبی کمک کنند.

این پژوهش، در مجله "Science Advances" به چاپ رسید.