دانشگاه‌های سطح یک مصاحبه دکتری را چطور برگزار می‌کنند؟

در آزمون دکتری ۹۹، تعداد ۱۷۴ هزار و ۴۶۶ نفر ثبت نام کرده اند. کنکور دکتری ۹۹ روز پنجشنبه ۹ مرداد ماه در ۶۰ شهر کشور و با رقابت بیش از ۱۶۰ هزار نفر برگزار شد؛ فرآیند پذیرش داوطلبان این آزمون هم اکنون در مرحله مصاحبه مجازی اعضای هیأت علمی با داوطلبان دعوت شده به مصاحبه قرار دارد.

پس از برگزاری این آزمون، در نهایت حدود ۴۲ هزار نفر برای انتخاب رشته مجاز شدند؛ بعد از پایان فرایند انتخاب رشته و اعلام نتایج آن از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، فرایند مصاحبه دانشگاه ها با داوطلبان هم اکنون (اکثر دانشگاه ها از اواخر شهریور ماه تا اوایل مهر ماه) و به صورت مجازی در حال انجام است.

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در مصاحبه دکتری استاد باید فرد را انتخاب کند، عنوان کرده است: دانشگاه ها و اعضای هیأت علمی به دنبال جذب دانشجوی با کیفیت دکتری هستند اما وزارت علوم هم به دانشگاه ها اعلام کرده است که باید تمام ظرفیت خود را در پذیرش دانشجوی دکتری تکمیل کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم گفته است: به عنوان مثال اگر رشته ای در دکتری ۱۰ نفر ظرفیت پذیرش دارد و سال های گذشته فقط بخشی از این ظرفیت پر می شد اما امسال باید هر ۱۰ ظرفیت تکمیل شود.

خاکی صدیق ادامه داد: دانشگاه ها بر حسب گروه های آموزشی، شرایط دانشکده ها، تعداد اعضای هیأت علمی و دیگر شرایطی که دارند، تراز را به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می کنند؛ بنابراین وزارت علوم برای تعیین تراز دانشگاه ها هیچ اقدامی انجام نمی دهد.

دانشگاه تهران؛ مصاحبه مجازی

محمود نیلی احمد آبادی رییس دانشگاه تهران روز شنبه در مورد نحوه مصاحبه دکتری این دانشگاه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مصاحبه عمده رشته ها و داوطلبانی که به مصاحبه دکتری دعوت می شوند، الکترونیکی خواهد بود. زیرا سفر بین شهری دانشجویان و رفت و آمد آنها برای انجام مصاحبه دکتری در شرایط شیوع بیماری کرونا برای آنها مخاطره آمیز است.

به گفته وی، داوطلبان همچون سال های گذشته تمام مدارک و مقاله های خود را به صورت الکترونیکی آپلود می کنند و به صورت دقیق توسط اساتید بررسی می شود.

احمدآبادی افزود: مقاله ها باید در مجلات معتبر چاپ شود. همچنین اساتیدی که برای مصاحبه حضور دارند، بسیار صاحب نظر هستند و حتما مقالات را بررسی می کنند و از نظر ما شرایط تفاوتی ندارد.

رییس دانشگاه تهران گفت: مصاحبه عملی و سنجش عملی تا ۳۰ امتیاز و ارزیابی سوابق آموزشی پژوهشی و فناوری تا ۲۰ امتیاز دارد. همچنین تاریخ ارزیابی تخصصی مرحله دوم آزمون دکتری تخصصی (Ph.D)، از امروز شنبه ۵ مهر تا روز چهارشنبه ۹ مهر اعلام ‌شده است.

دانشگاه علامه طباطبایی؛ برخورد با داوطلبان متقلب

حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی نیز به ایرنا گفت: مصاحبه دکتری دانشگاه کاملا آنلاین است و مصاحبه شفاهی اساتید با دانشجویان نقش بسیار مهمی در پذیرش آنها دارد.

وی در خصوص نحوه جلوگیری از تقلب در ارائه مقالات، گفت: مقالات و کارهای پژوهشی که دانشجویان ارائه می کنند، در سامانه های متفاوت همانندجو بررسی می شود و اگر در آن تقلبی وجود داشته باشد، به شدت برخورد می شود.

سلیمی افزود: این قانون نیز وجود دارد که حتی اگر بعد از اینکه داوطلبان به دانشگاه وارد شدند، مشخص شود مقالاتی که ارائه کرده اند تقلبی داشته است، پذیرش دانشجو ملغی می شود.

رییس دانشگاه علامه گفت: دانشگاه سامانه ای دارد که داوطلبان مدارک خود را در آن بارگذاری و اساتید مقالات را بررسی و همانندجویی می کنند.

دانشگاه علامه طباطبایی از امروز پنجم تا سیزدهم مهرماه سال جاری از متقاضیان مرحله دوم آزمون نیمه متمرکز دکتری، طبق روز و ساعت اعلام شده در کارت آزمون، مصاحبه به عمل خواهد آورد.

دانشگاه صنعتی شریف؛ چاپ مقالات در مجلات معتبر

محمود فتوحی رییس دانشگاه صنعتی شریف هم به ایرنا گفت: مصاحبه به صورت مجازی برگزار می شود و مقاله ها از طریق سامانه همانندجو بررسی می شود.

وی ادامه داد: مقاله ها باید در مجلات معتبر چاپ شده باشند و این مقالات بر مبنای معیارهای تعیین شده دانشگاه بررسی می شوند.

رییس دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد: زمان مصاحبه دانشگاه ۹ تا ۱۴ مهر ماه است.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ مصاحبه حضوری و مجازی

احمد معتمدی رییس دانشگاه امیرکبیر گفت: مصاحبه دکتری همچون گذشته است و دانشجویانی که امکان حضور در دانشگاه برای انجام مصاحبه را دارند، مصاحبه آنها حضوری انجام می شود اما دانشجویانی که شرایط حضور را ندارند، امکان مصاحبه مجازی برای آنها فراهم خواهد شد.

تصریح کرد: به طور کلی نیاز است برای مصاحبه دکتری شرایط حضوری نیز فراهم شود زیرا ممکن است داوطلب برای برقراری ارتباط استرس داشته باشد.

وی توضیح داد: مصاحبه مجازی برای دانشجویانی که خارج تهران هستند، گزینه مطلوبی است؛ زیرا برای برخی داوطلبان که برای مصاحبه دانشگاه های مختلف دعوت می شوند، بسیار دشوار است که در شرایط بیماری کرونا در زمان های متفاوت در دانشگاه ها حضور پیدا کنند.

مصاحبه دکتری دانشگاه امیرکبیر از اوایل مهر ماه آغاز می شود.

دانشگاه پیام نور؛ استفاده از سامانه مدد

به گفته مسووان دانشگاه پیام نور، مصاحبه دکتری تمام معرفی شدگان به مصاحبه دکتری این دانشگاه هم به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد. در این راستا مرکز سنجش و آزمون دانشگاه پیام نور با راه اندازی سامانه "مدد" و با تاکید بر انجام بهینه مصاحبه علمی به صورت برخط، اقدام به برگزاری جلسات مصاحبه مجازی با حضور متقاضیان دوره دکتری و اعضای مصاحبه کننده، می‌کند.

دانشگاه علم و صنعت؛ حضور معاونان آموزشی دانشکده‌ها

مصاحبه آزمون دکتری دانشگاه علم و صنعت از ۳۰ شهریور ماه آغاز شده و تا ۱۳ مهر ماه ادامه دارد.

طبق اعلام این دانشگاه، پیش بینی شده است تا مصاحبه علمی آزمون دکتری در این دانشگاه برای دانشجویان به صورت مجازی و با حضور معاونان آموزشی و مدیر گروه‌ها در سطح دانشکده‌ها برگزار شود. همچنین تمهیدات لازم برای برگزاری این آزمون علمی به منظور ارزیابی خوب داوطلبان و حفظ سلامت جسمانی آن‌ها اندیشیده شده است.

دانشگاه آزاد؛ مصاحبه در  ۳۲ هزار و ۳۰۴ نفر رشته-گرایش

بهروز طهماسب کاظمی رییس مرکز سنجش دانشگاه آزاد اسلامی نیز به ایرنا گفت: ۲۹ هزار و ۳۲۰ هزار داوطلب دکتری به مصاحبه دعوت شده‌اند. با توجه به اینکه برخی از این افراد می‌توانند در چند رشته-گرایش مصاحبه شوند، به طور کلی در ۳۲ هزار و ۳۰۴ نفر رشته-گرایش مصاحبه انجام خواهد شد.

عنوان کرد: پس از انتخاب با کارت ورود به جلسه ای که در اختیار آنها قرار می گیرد، به واحد دانشگاهی مراجعه می کنند، احراز هویت شده و وارد یک اتاق می شوند اما اساتید به صورت مجازی مصاحبه را انجام می دهند.

رییس مرکز سنجش دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: دانشجویان می توانند مدارک خود را با مراجعه به سامانه www.azmoon.org به صورت فایل پی دی اف بارگذاری کنند و اساتید این مدارک را در سامانه ارزیابی می کنند.

وی  با بیان اینکه مصاحبه ها در ۱۱ روز انجام می شود، تصریح کرد: زمان مصاحبه داوطلبان دکتری دانشگاه آزاد از امروز پنجم تا ۱۶ مهر ماه در کل کشور انجام می شود.

انتخاب ۴ هزار داوطلب دانشگاه تربیت مدرس است

محمدرضا کلباسی معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس در تشریح جزئیات برگزاری مصاحبه دکتری این دانشگاه اظهار داشت: مصاحبه به صورت مجازی و از امروز پنجم تا ۱۴ مهرماه در دانشگاه برگزار می شود.

وی افزود: هزینه ثبت نام ۱۱۰ هزار تومان تعیین شده و ۵۰ درصد نمره مربوط به آزمون است و ۵۰ درصد دیگر شامل مجموع سوابق آموزشی پژوهشی و مصاحبه مجازی می شود.

کلباسی با پیش بینی اینکه حدود چهار تا چهار هزار و ۵۰۰ داوطلب، دانشگاه تربیت مدرس را برای مصاحبه انتخاب کنند، ادامه داد: حجم کار بسیار بالاست و امیدواریم مشکلی در زیرساخت به وجود نیاید.

وی خاطرنشان کرد: ما تجربه مصاحبه مجازی با استعدادهای درخشان را داریم و امیدواریم مصاحبه دکتری با اصلاح برخی فرایندها در شرایط بهتری برگزار شود.

زمان مصاحبه دکتری سایر دانشگاه‌ها

زمان انجام مصاحبه دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی یکم تا ۱۰ مهر ماه، دانشگاه خوارزمی پنجم تا ۱۶ مهر ماه و دانشگاه الزهرا (س) ۳۱ شهریور ماه تا هفتم مهرماه و به صورت مجازی است.

زمان مصاحبه دکتری دانشگاه شهید بهشتی از ۳۰ شهریور تا ۹ مهر ماه است اما برای داوطلبانی که در این تاریخ ثبت نام کرده و نتوانستند برای مصاحبه حضور پیدا کنند، این زمان تا ۱۵ تمدید شده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا