انجام روزانه ۷۰۰ تست مولکولی در آزمایشگاه های تشخیص بالینی

مریم اسقایی، گفت: ویروس‌ها عواملی هستند که دارای یک نوع اسید نوکلئیک و پوشش پروتئینی در اطراف آن می‌باشند. چون ویروس‌ها فاقد آنزیم‌های لازم برای متابولیسم هستند در درون سلول‌های زنده با به کار گرفتن ماشین سنتزی سلول میزبان تکثیر پیدا می‌کنند و اسید نوکلئیک ویروسی را به سایر سلول‌ها منتقل می‌سازند. این کیفیت از نظر پزشکی جهت پیدا کردن داروهای ضد ویروسی بسیار اهمیت دارد. زیرا اکثر داروهایی که تکثیر ویروس‌ها را متوقف می‌سازند، بر اعمال سلول میزبان نیز اثر می‌گذارند. ولی وجود لیپیدها در سطح خارجی برخی از ویروس‌ها آن‌ها را در برابر حلال‌های لیپیدها نظیر اتر، آسیب‌پذیر می‌سازد.

وی ادامه داد: رشته ویروس شناسی پزشکی، شاخه‌ای از علوم پایه پزشکی است که در آن دانشجویان طی دوره آموزشی، اطلاعات لازم در مورد ویژگی‌های ویروس‌ها مانند ساختمان، ماهیت و روش تکثیر، عفونت زایی، اپیدمیولوژی، تشخیص، تعیین هویت، همچنین کمک به کنترل، پیشگیری و درمان بیماری‌های ویروسی و نیز تبیین نقش آنها در بیولوژی سلولی و مولکولی را کسب می‌نمایند تا توانایی انجام فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، تشخیصی و خدمات مربوطه را فرا گیرند.

مدیر گروه ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در چین اعضای گروه ما مطالعه بر روی این ویروس را به عنوان یک ویروس نوپدید آغاز کرد و از روزهای نخست شیوع آن در کشور اقدام به راه اندازی دو آزمایشگاه تشخیصی در مرکز بهداشت غرب تهران و دانشکده پزشکی نموده و در حال حاضر پتانسیل ارائه خدمات تشخیصی روزانه به طور متوسط بیش از ۷۰۰ تست مولکولی است که به سرپرستی اساتید گروه در حال انجام است و با پوشش کامل نیاز بیماران، تا کنون بیماری برای انجام تست تشخیصی از مراکز درمانی دانشگاه خارج نشده است.