گزارش تصویری از موزه یاک

موزه یاک در کشور تبت ، به معرفی یکی از نمادهای اصلی این کشور می پردازد . یاک یا گاو تبتی را می توان به عنوان سمبل فلات تبت معرفی کرد که نقش و اهمیت زیادی در زندگی مردم این منطقه ایفا می کند . یاک گونه ای  گاو موبلند است که دمی مانند اسب دارد و در مناطق مرتفع و سردسیر آسیا در حوزه جغرافیائی فلات تبت شامل تبت ، افغانستان ، چین و کوه های هیمالیا زندگی می کند .

موزه یاک تنها موزه ای در سراسر دنیا با این مضمون و اشیا منحصر به فرد محسوب می شود که با همکاری دولت چین در تبت ساخته شد . این موزه در منطقه نو ساز Liuwu در شهر لهاسا ، پایتخت تبت قرار دارد و مساحتی بالغ بر هشت هزار متر مربع را پوشش می دهد .

باید به این نکته اشاره کرد که این موزه تنها به معرفی و نشان دادن این گونه خاص گاو بومی کوهستان های تبت نمی پردازد بلکه عمده توجه و هدف گالری های این موزه ، نمایش فرهنگ و آداب و رسوم مردم تبت در ارتباط با این حیوان مفید است که در طول تاریخ ، همواره یاری رسان مردم این سرزمین بوده است .

ساختمان این موزه در سال 2012 ساخته شده و افتتاح شده بود که اندکی بعد بنا به دلایلی ، درهای موزه به روی عموم مردم بسته مجددا در آبان ماه سال گذشته بازگشائی شد  .

قدیمی ترین آثار معرفی شده در این موزه بقایای یک یاک چند هزار ساله است و باید به این نکته اشاره کرد که این حیوان برای هزاران سال اصلی ترین منبع شیر ، گوشت و چرم مردم تبت بوده و برای باربری و حمل و نقل نیز استفاده می شد و حتی مدفوع این حیوان در زمان های گذشته اصلی ترین منبع سوخت مردم کوه نشین در سرمای زمستان های طولانی فلات تبت محسوب می شد . 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا