یوتیوب محتواهای نامناسب برای کودکان را حذف می کند

یوتیوب، بزرگ‌ترین مرجع ویدئوهای آنلاین در بستر اینترنت است. این سایت معروف به‌صورت ماهانه، میزبان بیش از ۲ میلیارد کاربر اسن و این‌ آمار خود به‌تنهایی نشان‌ از محبوبیت بالای آن دارد. اکنون توسعه‌دهندگان این پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدئو مدتی است که به‌طور جدی روی مسئله سن کاربران و محتوایی که هر فرد می‌تواند تماشا کند متمرکز شده‌اند.

قوانین نسبتا جدید یوتیوب، تولیدکنندگان محتوا را موظف می‌کند پیش از انتشار یک ویدئو مشخص کنند که آیا مطالب موجود در آن برای کودکان مناسب است یا آن‌ها نباید پست مدنظر را مشاهده کنند. این کار کمک می‌کند که کاربران کم‌سن بتوانند در محیط یوتیوب بدون مشکل خاصی حضور داشته باشند و محتواهای مطابق با سن خود را تماشا کنند.

به‌تازگی توسعه‌دهندگان این پلتفرم اعلام کرده‌اند که قصد دارند از فناوری جدیدی برای پیدا کردن محتواهای نامناسب برای کودکان استفاده کنند. مسئولان یوتیوب روز سه‌شنبه اعلام کردند که از یادگیری ماشینی برای اعمال خودکار محدودیت‌های سنی روی ویدئوها استفاده می‌کنند. در این روش با استفاده از هوش مصنوعی، بعضی از ویدئوها به‌صورت خودکار برای کاربرانی که زیر ۱۸ سال سن دارند یا وارد حساب کاربری خود نشده‌اند، نشان داده نمی‌شود.

کاربرانی که معتقدند ویدئوهای آن‌ها به‌صورت ناعادلانه مسدود شده است می‌توانند این مطلب را با توسعه‌دهندگان این پلتفرم در میان بگذارند. برای انجام این کار کافی است که درخواستی برای یوتیوب ارسال کنند و در آن دلیل منطقی خود را برای حذف مسدودیت ویدئو به توسعه‌دهندگان اطلاع دهند.

مسوولان این پلتفرم محبوب اعلام کردند که محدودیت‌های سنی خودکار و برخی اصلاحات دیگر در بخش‌هایی که به افراد زیر ۱۸ مربوط است، طی ماه‌های آینده به‌صورت گسترده اعمال می‌شود. باید دید این مسئله چه تأثیری روی روند اشتراک‌گذاری ویدئوی تولیدکنندگان محتوا می‌گذارد. به‌نظر نمی‌رسد که مشکلی برای آن‌ها پیش بیاید؛ اما اعمال چنین تغییر بزرگی روی یک پلتفرم، آن هم با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی ممکن است کمی برای این افراد دردسرساز باشد.

درحال‌حاضر، یوتیوب از یک گروه انسانی برای بررسی ویدئوهایی که افراد دیگر در رابطه با نامناسب‌بودن آن‌ها برای گروه سنی زیر ۱۸ سال گزارش داده‌اند، استفاده می‌کند. اما مطمئنا این روش زمان‌بر است و نیروهای انسانی می‌توانند به‌جای بررسی دستی ویدئوها در قسمت‌های دیگر نیز حضور داشته باشند؛ درنتیجه استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای راحت‌تر کردن کار توسعه‌دهندگان یوتیوب واقعا مسئله‌ای منطقی به‌نظر می‌رسد. روزانه تعداد بسیار زیادی ویدئوی جدید در این محیط بارگذاری می‌شود و بررسی آن‌ها کار طاقت‌فرسایی خواهد بود.

یوتیوب به‌دلیل جمع‌آوری اطلاعات کودکان بدون اجازه والدین آن‌ها ۱۷۰ میلیون دلار جریمه شده است 

این پلتفرم با بیش از ۲ میلیارد کاربر ماهانه، بزرگ‌ترین منبع ویدیوی آنلاین در جهان است؛ درواقع، یوتیوب به‌قدری عظیم است که بهترین منبع جهانی برای فیلم‌های کودکان نیز به‌شمار می‌رود. محتوای مربوط به کودکان یکی از پربیننده‌ترین دسته‌های این سایت است؛ اما به‌دلیل اینکه بارها قوانین مرتبط با کودکان در یوتیوب زیر پا گذاشته شده، انتقادهای بسیاری از آن صورت گرفته است. برای مثال، مدتی پیش یوتیوب برای جمع‌آوری اطلاعات کودکان بدون اجازه والدین‌ آن‌ها ۱۷۰ میلیون دلار جریمه شد. پیش‌تر حتی در یوتیوب کودکان (YouTube Kids) فیلم‌هایی دیده شده‌اند که دارای محتواهای مرتبط با آزاد کودکان و موارد این چنینی بودند.

به این دلایل است که توسعه‌دهندگان این پلتفرم محبوب قصد دارند محتواهای نامناسب برای کاربران زیر ۱۸ سال را از دسترس آن‌ها دور نگه دارند. صدها ساعت ویديو در هر دقیقه در یوتیوب بارگذاری می‌شود؛ این آمار بسیار چشم‌گیری است.

اکنون انتظار می‌رود با استفاده از هوش مصنوعی بتوان بررسی دقیق‌تری روی آن‌ها داشت، البته خود این مسئله نیز می‌تواند در بعضی موارد دردسرساز باشد. به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد حتی هنگامی که به‌صورت خودکار این کار در حال انجام است، حضور نیروهای انسانی درکنار هوش مصنوعی می‌تواند به بهتر شدن روند کار کمک کند؛ زیرا در بعضی موارد، شرایطی پیش می‌آید که یک سیستم برای رفع آن برنامه‌ریزی نشده است.

امیدواریم یوتیوب بتواند با اعمال روش‌های جدید خود، بدون آسیب به یوتیوبرها، محتواهای نامناسب برای کودکان را حذف کند.

منبع:زومیت

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا